"Verum est, certum et verissimum, quod est, superius naturam habet inferioram et ascendens naturam descendentis."

                         Magick and the Occult

         
 
[« vissza ]

[ előre »]

Tarr Dániel

HERMETIKUS MÁGIA ÉS OKKULTIZMUS LEXIKON

- Encyclopaedia of Hermetic Magic and Occultism -

1995.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

snake

thelema

snake

 

Z

Zafir

ALKÍMIA

Zóhár

KABBALA

Zöld

MÁGIKUS ALAPOK

   

 

snake

Thelema

snake

A Mágikus Lexikon egy 1995-ös "projekt" és azóta formálódik nagy lassúsággal. Noha egyre több befejezett szócikket tartalmaz, sajnos sok a befejezetlen, hibás vagy hiányos szöveget tartalmazó bejegyzés is. Egyszer talán majd teljes formájában is elérhető lesz...

hexagram

ZAFÍR: E » drágakővet » kékes » színe miatt az éggel és a levegő » elemével szokás szimbolikus kapcsolatba hozni. Régi „drágakő-könyvek” gyakran összetévesztik a lapislazulival (lazúrkővel), és a » Vénusz » bolygóval kapcsolják össze, noha a » Szaturnuszhoz kell tartoznia. Lonicerus (Lonitzer) középkori természettudós azt írja, hogy „a zafír barátságossá, frissé és ájtatossá tesz”, erősíti a kedélyt. A hagyományos szimbólumtan a tisztaság és az igazságszeretet erényével azonosítja a zafírt. Albertus Magnus (1193-1280) is azt vallotta, hogy a zafír „békét és egyetértést” ad, „tisztává és ájtatossá” teszi az embert. Thurneysser alkimista 1583-ban ezt írta: „A zafír jó » pókcsípés és » kígyómarás ellen, ha az ember a mérgezés helyét végigsimítja vele, erősít.”

[Biedermann, HansSzimbólum Lexikon. (Corvina, 1996)]

[Ω]

hexagram

ZÓHÁR: (Sohar, azaz „ragyogás'), "a » kabbala szabálykönyve", a pentateuchhoz (Mózes öt könyvéhez) van kommentárkent összeállítva, de tartalmaz új és az ótestamentumtól idegen elemeket is. Szerzőjének Simeon bar Jochai rabbit (i. sz. 150 körül) tekintik, de a ma ismert verzió bizonyára mindenképpen az avilai Mosesben sem-tov de León rabbitól (1250-1305) származik, aki egy egésszé, egy olyan könyvvé egyesítette a régebbi elemeket, "amelyben egyensúlyban van a teremtő gondolati erő, a fantasztikus képszerűség és a szisztematikus szellem" [Dessoir], és amelyet gyakran úgy határoznak meg, mint "a kabbalista tudás oszlopát". Később többször kibővítették toldalékokkal és fejtegetésekkel. Ez még világosabban, mint a » Jezirah könyve, szól az isteni ősök (en-soph) megismerhetetlenségéről és a fokozatos kinyilatkoztatásokról az emanációiban (sephirot). A Zóhár 1558-ban (Mantua) és 1558/60-ban (Cremona) jelent meg nyomtatásban; Knorr von Rosenroth"Kabbala denudáta"-ja részleteket tartalmaz belőle. Legteljesebb angol fordítása [kiadó: Sperling-Simon (London 1949.)] jól példázza azt a nagyrabecsülést, amelyet a Zóhár a zsidóság körében élvezett, Bal Schem Tov rabbi (» Zaddik) nyilatkozata. „Az ősvilágosságban, amelyet Isten hat nap alatt teremtett a kezdet kezdetén. Ádám látta a világot, az egyik végétől a másikig. De amikor Ádám bűnt követett el, Isten megfosztotta őt a világosságtól és a jámborok számára érzi ezt az örökkévalóságban. És hol? A tanításban. Ha tehát felütöm a Zóhár könyvét, akkor meglátom benne az egész világot és nem tévedhetek a látásban" [Bloch nyomán, é.n., 23-24. o.)]. – [Vö. A. E. Waite-telis, The Secret Doctrine in lsrael (London, 1959.)] „Arameus nyelven írták a könyvet, hogy az angyalok, akik a Talmud megjegyzése [sabbat 12a] szerint nem értik ezt a nyelvet, ne irigykedjenek Izraelre a nagyszerű mű miatt" [Bloch, idézett írás, (291. o.)].
KARPELES l960; MÜLLER 1923; SCMOLEM 1957

[Hans BiedermannA mágikus művészetek zseblexikona (Kentaur; Budapest, 1989.)]

» Lásd még: ZOHÁR - A Ragyogás Könyve . (Zohar - Book of Light) . {válogatta és fordította: Bíró Dániel és Réti Péter, 1990.}

[Ω]

hexagram

ZÖLD: A legtöbb színhez hasonlóan kétféle jellege van; az egyik véglet a pozitívnak tartott „telt mohazöld”, a másik a negatívnak tartott „méregzöld”. A népi szimbolikában a remény színe, de jelenthet éretlenséget is. A kínai színszimbolikában a zöld és a fehér dualisztikus ellentétpárt alkot, amelynek Nyugaton, az alkimista szimbólumok világában a vörös és fehér ellentéte felel meg. [Vö. » Sulphur és » Mercurius]

[Biedermann, HansSzimbólum Lexikon. (Corvina, 1996)]

Ha olyan összetételekről van szó az alkímiában, mint pl. a "Zöld sárkány", a "Zöld oroszlán", akkor erős » menstruát (oldószert) jelent, így például a királyvizet (aqua regia), olyan vizes sósavak és salétromsavak keverékét, amely képes feloldani még az aranyat, a "fémek királyát" is, miáltal arany-klorid képződik. E "Zöld sárkány" szimbóluma a víz-elem jele, ami olyan háromszög, amelynek lefele mutat a hegye [lásd: » Salamon pecsét], s egy R-betűvel (a regis vagy regia jelölésére) van összekapcsolva. A Zedler Lexikon [1735/11. k.] úgy írja le a Zöld oroszlánt, mint „porrá tört faszénből és kőből, jó salétromból és közönséges sóból is Oleo » Vitriol-ból desztillálással készített terméket, amely az aranyat "solválja"”; más források szerint azonban a Zöld oroszlán a higanyt (» Mercurius) helyettesíti.
BURLAND 1967

[Hans BiedermannA mágikus művészetek zseblexikona (Kentaur; Budapest, 1989.)]

» Lásd még: Tarr Dániel : Alkimista szimbólumok . (Alchemical Symbols) . [2010]

[Ω]

hexagram

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

 

Ain Soph

line

Kérlek támogasd a Hermetikus Könyvtárat!
(Please support the Hermetic Magic Library!)

A TE támogatásodra is szükség van!
(YOUR support keeps this site running. Thank you!)

line

Caduceus

 

 


         

Magick and the Occult                         

 
 
[« vissza ]

Creative Commons License

[ előre »]

Web Matrix

 line

buddhism | hinduism | taoism | hermetics | anthropology | philosophy | religion | spiritualism | parapsychology | transhumanism | ufology

line

Last updated: 21-12-2021