"Verum est, certum et verissimum, quod est, superius naturam habet inferioram et ascendens naturam descendentis."

                         Magick and the Occult

         
 
[« vissza ]

[ előre »]

Tarr Dániel

HERMETIKUS MÁGIA ÉS OKKULTIZMUS LEXIKON

- Encyclopaedia of Hermetic Magic and Occultism -

1995.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

snake

thelema

snake

 

I

Ialdabaoth

DEMONOLÓGIA

IAO

TALIZMÁNOK – V.IGE

Ibolya

TERMÉSZETMÁGIA

Igazság

KABBALA – TAROT

Ikon

TALIZMÁNOK

Incubus

DEMONOLÓGIA

Intelligentia

DEMONOLÓGIA

Iynx

DEMONOLÓGIA

 

snake

Thelema

snake

A Mágikus Lexikon egy 1995-ös "projekt" és azóta formálódik nagy lassúsággal. Noha egyre több befejezett szócikket tartalmaz, sajnos sok a befejezetlen, hibás vagy hiányos szöveget tartalmazó bejegyzés is. Egyszer talán majd teljes formájában is elérhető lesz...

hexagram

IALDABAOTH: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

IAO: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

IBOLYA: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

IGAZSÁG: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

IKON: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

INCUBUS és SUCCUBUS: A késő ókori és a középkori démonhit olyan ördögi lényei, akik éjszakánként kéjes álmokat idéznek elő, és alvás közben férfi alakban nővel (incubus az incubo, -onisból, annyi mint » lidérc)vagy női alakban férfiakkal közösülnek (succubus vagy succubare annyi, mint valami alatt feküdni; gyakrabban succumbere, azaz magamagával hálni; a görög Hüphialtész). [Vö. I. Tertullianus, anim. 44; Scribonius Largus, comp. 100; Caelius Aurelianus, chron. 1, 3; az incubus, -i Augustinus szemében annyi mint lidérc, De civitate dei XV, XXIII, "Silvanos, ionos vagy incubos";lásd még Isidorus, origin. 8, 11; a görög Ephialtész]

Az Incubus és succubus-ban való hitet nem lehet mindig elválasztani az » elemi szellemekben valótól [Augustinus]; felbukkan egyebek közt Prokopiosz írásában [Anecdota], amelyben ez áll. Justinianus az anyja elbeszélése szerint "nem volt a fia sem Sabbatiusnak, a férjének, sem egyéb halandónak. Egy démon jelent meg neki akkortájt, ... akinek a közelségét csak érezni tudta. Aki közösült vele, és aztán újra elránt. mint valami álom". Az újkorban Bodinvédelmezi nyomatékosan az Incubus és succubus-ban való hitet; olyan középkori forrásokra utal, amelyek szerint a démonok, akiknek nincs testük, emberi spermát gyűjtenek össze, hogy ezáltal legyenek nemzőképesek. Már korábban Guillaume de Pariscélzott arra, hogy az incubusok elsősorban azokat a nőket zaklatják, akiknek szép a hajuk, mert az ilyesmi nagyon tetszik nekik. Lutheraztmondta erről az "asztali beszélgetések"-ben, „Az emberek orra előtt ordibál az ördög, és azzal csapta be őket, hogy azt hiszik, hogy valóságos asszonnyal hálnak, jóllehet senkivel. Ugyanígy van, ha férfiről van szó” [Zedler Lexikon 1744/40. k.]. Az említett lexikon az Incubus és succubusban való hitet "nőszemélyek átkozott fantáziájának" minősíti. „Ők az álomból is valóságos együtt hálást csinálnak. Manapság már nem hisznek nekik, azért aztán nem játszogatják el már az incubusról és succubusról szóló komédiát se, mint az előtt”. [Vö. Reginótis, 1964. 354, és a köv. o.]

[Biedermann, HansA mágikus művészetek zseblexikona . (Kentaur, Budapest, 1973, 1989)]

[]

hexagram

INTELLIGENTIA és DAEMONIUM: A középkori újplatonikus irodalomban gyakran esik szó az I. és d.-rál. Az olyan szellemlényekről szóló tant, akik a csillagokat lélekkel teljessé teszik vagy belső kapcsolatban vannak velük, a kései ókor újplatonizmusáignyomozhatjuk vissza. Minden ekelőtt Plótinosz, Szürianosz és Prokloszvallja ezt az eszmét, amit aztán átvett tdlük Origenészés Augustinus1s kissb mbdoslCOtt formában.

Az Intelligentiékat, a tiszta szellemeket (Substantiee separatee)tartották ez égi szférák, ill. a csillagok mozgatóinak is. -Avicenna 9 szféraszellemről beszélt tobb61 hét a 7 ~planétához, egy az állócsillagszférához és még egy a külső csillagtalan éghez tartozott); a skolasztikusok magukévá tették ezt a tant, és úgy vélték, hogy az égitesteket se nem a természet, se nem közvetlenül az Isten, n,int,.primum mobile", hanem az intelligentiák mozgatják (így például Albertus Magnusés Aquinói Tamás).A kései ókorban különbozo nézetek érvényesültek e csillaglények természetét Illetően. Az ójplatonizmus töbónyira .démonpknak nevezi őket; Porphüriosz, lamblikhoszésSzürianoszkozéjuk sorolta az -.angye/okat is; ~Albertus Magnusrál is ismeretes, hogy egy kalap alá vette az angyal, intelligencia és démon fogalmát. A démon névjelentésváltozása -később ugyanis csaknem kivétel nélkül a "kakodémon" (gonosz szellem) értelemben alkalmazták – némi fogalomzavarhoz vezetett; az intelligencia viszont, mint filozófiai fogalom, egyen l8 lett az angyal teológiai fogalmával (így például Roger Baconnél,[Opus maius II. cap. 5.]) az angyalokkal azonban szembeállították a démonokat (többnyire semlegesnemben. a ,.daemonium"-okat). Ha szellemet idéztek (~(eurgiaJ, általában ezeket a démonokat szólítotték elő, amelyek jóllehet nélkülöztek az intelligenciák közvetlen dskép-ismeretét, segélynyújtásra azonban különösen alkalmasnak tartották őket: a ..természetük erele', összeszedett tudásuk és a magasrangú szellemlényektől kapott kinyilatkoztatások miatt. -,Agrippa von Nettesheirn a planéták I. és d.-jainak olyan neveket adott, amelyeknek a kabbalis-ta számítás szerint mindig ugyanaz a számértékük; így hívja például a Saturnus L-ját Ayielnek. a d: átlaze/nek (a számérték mindenképp 45). A Jupi;or I -lá' S~nhieG nek nevezi, a d.-St Hismaelnek (a számérték 136). E számok azon számjegyösszegek is a ~mágikus négyszögekben, amelyek az illető bolygókhoz, ill. a szellemlényükhöz tartoznak. Egy bizonyos I. Agrippa (De Occulta Philosophia I II. 16) jellemzése szerint olyan ..szellemi lény, amely mentes a tömör és múlékony testiségben való részesedést61, halhatatlan, az érzékek számára fel fog hatatlan. mindenki iránt segítókész, mindenkibe behatol. I lyen a természete az összes intelligentiának, szellemnek és démonnak. Démonokon itt azonban nem azokat a lényeket értem, akiket ördögöknek hívunk, hanem... szellemeket a szó tulajdonképpeni értelmében" (Peuckert 1967). A titkos nevek, a számok, a -.füstölések és a ~karaktenek (signiculaJ ismeretéből kifolyólag az ,.aranylánc" módjára láthatatlan kozmikus összefüggéseket teremtó szimpátiának nemcsak az I. és d.-ok sikeres megidézését kell lehetővé tennie és ezzel fennköltebb tudást kieszközölnie, hanem lehetővé kell tennie a mágikus -.talizmánok elkészítését is. Már a kései ókorban ismertek egy hasonló, de kultikussá fokozott világképet mégpedig a harrani (Hauran) szabírok szellemhívó vallásukban a sokrétú -.megfelelések pontos figyelembevételére alapozott rituáléjukkal. -VÖ. Auguslini Nnphi liber de Intellectu et de daemonibus, Velence 1503; -·evokáció.

Az Alchmia vera (1604; idézi Peuckert 1956) leírja, hogyan idézett meg egy planétaszellemet a ..frater Alberlus Beyer Ordinis Carmelitarum... a Santa Maria Magdalena Bella Stella nova kolostorában" 1560. (e6r.2-án, amikor isa szerzetes el meséli a Mercurius (bizonyóra Tiriel) spiritusának megidézését, "az ki nekem egy hosszúkás fekete jelenség vagy árnyék alakjábann jelent meg, ember vagy állat valamilyen tormája vagy alakja nélkül, és odvasan kongó hangon kérdezett és felelt vala". Utóbbez a szellemlényazt mondta önmagáról... Én nem vagyok se jó, se gonosz angyal, hanem egy vagyok az hét planéta szellem közük az kik itten uralkodnak az közbülső természet fölött, az kik parancsot kaptak, hagy kormányozzák az nagy világ négy különböző részét, nevezetesen az firmamentumi, animalis, vegetabilis és ásványi részt, és az létimket mi hetek, ae kik ügyességúnk folytán az felső körok siderlkus virtutesét és influentiasát az [-.] ascendens és descendens által el viszszúk ás el juttattuk az legalsóbb rétegekbe...' Részben értékes múveládéstörténeti anyagot tárgyal az Ersch-GruberEnciklopédi&ban az ..Astralgeist" címszó, a szerzője -Horsz. 6. k. 748-153.0.
AGHIPPA/NUWOrNY 1967; 9AFUMKEP 1902; NOWO7NY 1939', PEUCKERT 195ALc19fiJ 163 4xakOV.O.

[Biedermann, HansA mágikus művészetek zseblexikona . (Kentaur, Budapest, 1973, 1989)]

[]

hexagram

IYNX: (Szerkesztés alatt.)

[]

hexagram

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | Z

 

Ain Soph

line

Kérlek támogasd a Hermetikus Könyvtárat!
(Please support the Hermetic Magic Library!)

A TE támogatásodra is szükség van!
(YOUR support keeps this site running. Thank you!)

line

Caduceus

 

 


         

Magick and the Occult                         

 
 
[« vissza ]

Creative Commons License

[ előre »]

Web Matrix

 line

buddhism | hinduism | taoism | hermetics | anthropology | philosophy | religion | spiritualism | parapsychology | transhumanism | ufology

line

Last updated: 21-12-2021