"Verum est, certum et verissimum, quod est, superius naturam habet inferioram et ascendens naturam descendentis."

                         Hinduism

         
 
 

[ » Hindu Könyvtár « ]

 
   

Tarr Dániel

Siva Kultusza

- The Cult of Siva -

1999.

[« vissza ]

 

sadhu

Siva Kultusza

Tartalom

Előszó

» I. Az antropológiai kutatás

A kutatás

» II. A Saivizmus

1. Siva kultuszának kialakulása

2. A mitikus Siva

3. Siva követői

» III. Az erdei hagyomány

1. Aszketizmus

2. Saiva szekták

3. Antropológiai értékelés

» IV. Saiva gyakorlatok

1. Életvitel - Yoga

2. Hatha-yoga

3. Laya-yoga

4. Raja-yoga

5. Tantra-yoga

» V. A Lingam imádat

» Szójegyzék

» Bibliográfia

» English Summary

+ MS Word verison [« read it ]

 

Buddha Eye

.

Want to know more?

ENTER LIBRARY

» read more Hindu writings

and visit the Library

.

SZÓJEGYZÉK ÉS BIBLIOGRÁFIA

[ előre »]

Word formátumban [« word ]

» Bibliográfia

SZÓJEGYZÉK

  • adhikarin : “jelölt” - beavatásra váró személy
  • aghori : a sadhuk egyik irányzata ; tiszteletük középpontjában Śiva és Durga áll
  • Agni : “Tűz” - védikus isten ; a kozmosz életereje {vö.: tapas}
  • ahimsa : “nem-ártás” - az erőszakmentesség gyakorlata ; a jaina vallás központi fogalma ; az öt erkölcsi szabály (paňcaśíla) első eleme
  • antaryajňa : “belső feloldás” - a meditáció olyan fajtája, amikor az összes tattvát, illetve kozmosz összes építőelemét egy vizualizált yantrában tudatilag feloldja a gyakorló
  • Ardhanaríśwara : śiva androgün alakja
  • asúra : gonosz szellem ; az istenek (deva(ta)) ellenfelei
  • avatara : “alászállás” - egy istenség, általában Viśnu, különböző megtestesülései, illetve megnyilvánulási formái, adott aspektusai
  • avidya : “nem-tudás” - a valóság igaz voltának nem tudása
  • akaśa : “tér” - az 5 tattva legfelső eleme
  • alvar : tamil vaiśva szent
  • aśram : “remetelak” - a világtól való elvonulásra szolgáló hely ; egy adott közösség központja
  • aśrama : a négy életszakasz a hindu hagyományban, ezek: brahmacarya, gríhasţha, vanaprasţha, sanyasa
  • asana : “ülés” - a yogában elfoglalt testhelyzetek neve ; yoga harmadik eleme
  • atman : “Tiszta Lélek” - az univerzum egyetlen igaz princípiuma
  • avarna : kaszton kívüli = pl.: śakta, śramana, sadhu, siddha, tantrika vagy yogi {ld.még paria}
  • avara n a devata : a yantra szélén elhelyezkedő, a központi istenséget körülvevő istennők
  • avarana púja : a körülvevő istennők szertartásos imádata
  • bayasviní : a yogában a jobb bokához futó nadi ; {ellenpárja a gandhari}
  • Bhairava : Śiva haragvó aspektusa
  • bhakta : “imádó” - egy adott istenséget közvetlenül imádó személy
  • bhakti : “áhítatos önátadás” - az ember és az istenség közti közvetlen, imádaton alapuló kapcsolatot hangsúlyozó vallási irányzat ; ld. bhakta
  • bhoga : “gyönyör” - a szexuális gyönyör, mely a tantrában a samadhival azonos {vö. sukha}
  • bhúgraha : “az anyag régiója” - a yantra külső, négyzet alakú részével áll kapcsolatban
  • bhúpura : a yantra négyzete és T-alakú bejáratai, mely a földi szférát jelenti
  • bindu : “kiterjedés nélküli pont” - a világ közepe, a kozmosz nem manifeszt állapotának szakrális szimbóluma ; 2) egy adott isten (deva) koncentrált erejének (śakti) helye
  • bíja : “mag” - egy adott erő kiáramlásának középpontja = bindu
  • bíja-mantra : “gyökér-szótag” - egytagú szent hang, mely egy istent illetve ‘kozmikus erőt’ nevez meg ; {ld. még mantra}
  • Brahma : a Teremtő Isten - a hindu szentháromság (trimúrti) első istene
  • Brahman : “világlélek” - az univerzum abszolút princípiuma ; a kozmikus tudat ; a tantrában a śiva- śakti egység, a női és férfi princípiumok egyesülése
  • brahmacarya : “a brahman szerinti ténykedés” - az első hindu életszakasz ; serdülőként a védák tanulmányozása egy guru segítségével ; 2) szüzességi fogadalom {ld. aśrama}
  • brahmana (brahmin) : ‘pap’ ; a var n a -rendszer első helyén álló személy
  • brahmana : a vedákhoz írt, szent szövegmagyarázatok
  • cakra : “kerék v. kör” - egy yantra; elsősorban az ‘éteri test’ belső-yantrái vagy erőközpontjai, melyeket lótuszokkal ábrázolnak ; általában hetet különböztetnek meg, ezek: múladhara, svadišţhana, manípúra, anahat, viśuddha, ajňa, sahasrara
  • Cinnamasta : a Bölcsesség Istennője ; Deví bölcsesség aspektusa, Kali ötödik avatarja
  • cit : “Tiszta Tudat” - a legfelső princípium, mely mindenhol megnyílvánul
  • darśana : “nézés” - az istenség megpillantása ; 2) a hat ortodox ind filozófiai iskola kollektív neve, ezek: ňaya, Vaiśesika, Samkhya, Yoga, Vedanta, Mímamsa
  • Daśa-Mahavidya : “Tíz Hatalmas Bölcsesség” - tíz istennő ‘erő-csoportosulása’, akik a hatalmas Kali istennő tudás aspektusát jelenítik meg ; ők hozzák létre a teret
  • devadasi : templomi táncosnő aki táncával mutat be áldozatot az istennek
  • deva (ta) : egy isten(ség)
  • Deví : női isten ; a legelső istennő, ősanya princípium, minden istennő univerzális alapja
  • dharana : összpontosítás ; koncentráció ; a yoga hatodik eleme ; a jobb kézhez futó nadi neve
  • dhyana : “elmélyedés” - meditáció, mely a samadhi elérésére irányul ; a yoga hetedik eleme
  • dhúni : “füst” - a penitenciaként füstöt belélegző aszkéták tüze
  • digambara : “égruhájú” - a jaina aszkéták egyik irányzata, akik nem hordanak ruhát {ld.még svetambara jainák}
  • díksha : egy tanonc rituális beavatása egy guru által
  • duhkha : “szenvedés” - az élet szenvedés teli megélése ; {a suhkha ellentéte}
  • Durga : női isten ; Śiva feleségének (Parvati) haragvó, démonűző aspektusa
  • gana : “csapat” - 1) Śivát kísérő természetfeletti lények csapata ; 2) jaina vándorló aszkéták közössége
  • Ganeśa : az “Akadályok Elhárítója” ; elefántisten ; Śiva és Parvati első, elefántfejű fia
  • gandhari : a yogában a bal bokához futó nadi ; {ellenpárja a bayasviní}
  • garbhagriha : “méh-terem” - egy templom legbelső terme, ahol az istenség lakozik ; ahol az isten múrtija (képe vagy szobra) található ; a yantra esetében a bindu-val azonos
  • Garuda : madárszerű istenség ; Viśnu hátas állata
  • Gayatrí Mantra : egy jól ismert védikus mantra, mely felsorolja a kozmikus kategóriákat
  • gopi : “tehénpásztolány” - Krs n a kedvesei, akikkel a szexuális gyönyört (bhoga) gyakorolta
  • granthi : az éteri test “csomói” - a ku n daliní felszállását gátolják, itt különösen erős a világ illuzórikus voltának (maya-śakti) a hatalma
  • gríhasţha : “házban maradás” - a második hindu életszakasz ; családalapítás és fenntartás {ld. aśrama}
  • guna : “minőség(ek)” - a világot felépítő univerzális tulajdonságok; ezek: sattva ‘könnyűség’, rajas ‘mozgás’, és tamas ‘nehézség’; a prakrti (anyagi világ) építőelemei
  • guru : “tanító, mester” - általában saját tanításból fakadó tanokat hirdető szellemi vezető
  • Hanuman : Majomisten ; a majmok természet feletti erőkkel bíró hadvezére ; Rama és Síta segítőtársa, a Ramayana kedvelt alakja
  • hastijihva : “elefántnyelv” - a yogában a bal lábtól a jobb oldalra futó nadi neve ; {ellenpárja a yaśasviní vagy śankhini}
  • hatha-yoga : “Erő Jóga” - a megtisztulás és erőfelhalmozás gyakorlata elsősorban asanák és pra n ayama segítségével {ld.még yoga fajták}
  • Iccha-śakti : “Akarat-Erő” - a śakti hármas energiáinak egyike; a másik kettő erő a Tudás (jňana) és a Cselekvés (kriya)
  • ida : “frissítő szél” - az ‘éteri test’ ‘női’, baloldali csatornája (nadi), mely körbetekeri a sushum n a t és a bal orrlyuknál végződik ; {ellenpárja a pińgala}
  • Ishţa-devata : egy gyakorló személyes, választott istene, melyet általában a guru választ ki számára
  • jaina : “győztes” - az indiai jaina vallás követője, melynek középpontjában az ahimsa áll ; két fő aszkéta-irányzattal, melyek a digambara és a svetambara (= arhata)
  • jíva : “létező” - 1) jaina szent ; 2) a lélek (atman)
  • joti : természet formálta Śiva-lińgamok
  • Jňana-śakti : “Tudás-Erő”- a śakti hármas energiáinak egyike; a másik kettő erő az Akarat (iccha) és a Cselekvés (kriya)
  • jňaendriya : a világ érzékelésének öt tevőleges eleme : hallás (fül), érzés (bőr), látás (szem), ízlelés (nyelv), és szaglás (orr)
  • kalpa : mítikus időegység ; egy Brahma-nap, vagyis 1000 yuga
  • kaňchuka : “gátló tényező” - a Világ (prakŕti) kialakulása során létrejövő “fátylak”, melyek eltakarják az abszolút igazságot
  • karma : “tett” - egy meghatározott cselekedet és annak következmémyei ; 2) rituális tett
  • karmendriya : az akcionalitás öt tevőleges eleme : menés (lábak), fogás (kezek), beszélés (száj), nemzés (nemi szervek), és ürítés (kiválasztó szervek)
  • kaula : a tantrizmus “bal-oldali” irányzata {ld. még nath}; ellenpárja a samayin
  • Kali : “Idő” - a Halál Istennője ; Śiva egyik párja, Deví haragvó aspektusa
  • Kama : “Vágy” - a Testi Szerelem istene ; a szexuális erő
  • Krsna : “Fekete” - Viśnu nyolcadik avatarja ; a Mahabharata hőse
  • Kriya-śakti : “Cselekvő-Erő” - a śakti hármas energiáinak egyike; a másik kettő erő az Akarat (iccha) és a Tudás (jňana)
  • kuhú : “újhold” - a yogában a végbéltől a heréken és a nemi szerven át a jobb szemhez futó nadi
  • kumbhaka : “lezárás” - légzésvisszatartás a yogában, mely a tapast gerjeszti
  • kundaliní : az ember látens pszichikus ereje, mely a gyökér-cakrában, a Múladhara-cakrában van összetekeredve a gerincoszlop alján ; az azt megtestesítő istennő neve
  • laya-karma : “szétoldó cselekvés” - a tantrikus módszer ; befelé forduló involúció, a yantra perifériájáról betörés az örök középpontba
  • laya-yoga : “Feloldó Jóga” - a befelé fordulás és az ‘éteri test’ felépítésének gyakorlata elsősorban rítusok (bhakti-yoga), koncentrációs gyakorlatok (śakti-yoga), mantrázás (mantra-yoga) és vizualizációs gyakorlatok (yantra-yoga) segítségével {ld. még yoga}
  • lińga : Śiva absztrakt formája, mely a lińgam és a yoni, a férfi- és női princípiumok egyesülését szimbolizálja
  • lińgam : “jel” - a kozmikus férfi energiát jelképező szimbolikus férfi nemi szerv ; Śiva jelképe
  • líla : “játék” - a śakti kreatív, teremtő aktivitása ; a mayatól megszabadult atman tulajdonsága
  • Lokapala : a Tér nyolc irányának istenei, akik a yantra szent tereit védik
  • mahasiddhi : “nagy varázserő” - yoga útján elérhető nyolc mágikus képesség ; a Tantra-yoga eredményei ; Ezek : anima (kicsivé válás ereje), mahima (naggyá válás ereje), laghima (könnyűvé válás ereje (levitáció, vizenjárás)), iśata (nehézzé válás ereje (kimozdíthatatlanság)), prakanya (töretlen akarat ereje (telepátia, clairvoyance)), prapti (mindenhová elérés ereje (alakváltoztatás, teleportáció)), vaśítva (természet legyőzésének ereje (varázslás)), iśítva (vágyak beteljesítésének ereje (“parancsolás”)).
  • Mahavidya : “Tíz Hatalmas Bölcsesség” - tíz istennő, akik a hatalmas Kali istennő tudás aspektusát jelenítik meg ; ők hozzák létre a teret
  • maladeva : Dél-Indiai erdei démon(ok)
  • mandala : “kör” - elsődleges formákból felépülő szent ábra, mely istenképeket is tartalmaz ; meditációhoz, illetve rituálékban használt tárgy = yantra
  • mantra : szent hang(sor), mely legfelső formájában valamilyen kozmikus elv vagy erő megnevezése, illetve ennek vibrációja és inkantációja
  • matrka : a szanszkrit abc valamely betűje, mely az adott kozmikus hang örök aspektusát fejezi ki
  • matrka-nyasa : szent gyökér-mantrák rituális kivetítése az emberi test különböző pontjaira
  • maya : “látszat” - a nem-valós, illuzórikus világ ; a látszólagos valóság
  • Maya Śakti : a kozmosz teremtő ereje; a világ illúzió természete
  • Meru : a szent hegy ; a világ abszolút középpontja
  • Mohini : “Megtévesztő” - női isten ; Viśnu női formája
  • mokśa : “megszabadulás” - a maya erejétől elszakadt állapot
  • Mucilinda : az elmélkedő Buddhát megvédő kígyóisten buddhista neve = hindu Seśa vagy Ananta, jain Dhargnendra {ld.még naga}
  • mudra : “pecsét” - 1) szent kéztartás, mely erőket képez le ; 2) asanához kapcsolódó belső gyakorlat
  • Mukteśvara : Śiva egyik neve
  • muni : vándorló (jövendőmondó) aszkéta {vö.még śramana, sanyasin, sadhu)
  • Muruhan : hadisten ; Skandra (Karttikeya) tamil neve
  • múla-trikona : “nagy háromszög” - a női princípium archetipikus szimbóluma
  • múrti : az istenség lakóhelye ; az isten antropomorf képe
  • Nandi : “Boldog” - bikaisten ; Śiva bika hátas állata
  • Narasimha : oroszlánisten ; Viśnu negyedik, oroszlán avatarja
  • nada : Kozmikus Hang, mely ‘éteri’ vibrációkként nyilvánul meg
  • nadi : az ‘éteri test’ vezetékei ; a három fő csatorna a sushum n a , az ida és a pińgala ; {ld. még: kuhú, viśvodara, payasviní, sankhiní, varuni, sarasvatí, hastijíva, yaśasviní, yasovati, púśa, bayasviní, gandhari}
  • Nadatmika śakti : a Kozmikus Hang principiális energiája
  • naga : “kígyó” - kígyóistenek, akik a rejtett tudást birtokolják ; királyuk Nagaraja
  • Nataraja : a “Tánc Ura” - Śiva egyik neve ; Śiva aki táncával tartja életben a kozmoszt
  • nath : śaiva yogi ; a raja-yoga gyakorlója {ld. még kaula}
  • Nitya-Śakti : az “Örökök” - tizenhat istennő ‘erő-csoportosulása’, akik egy-egy holdfázist jelenítenek meg ; ők hozzák létre az Időt
  • niyama : “erények gyűjtése” ; a yoga második eleme
  • nírvana : “ellobbanás” - a megszabadulás buddhista fogalma ; a mayaból való kikerülés ; ellenpárja a samsara
  • nyasa : istenségek rituális kivetítése az emberi test különböző pontjaira
  • padma : “lótusz” - a kibomló energiák szimbóluma ; a cakra szinonimája
  • paňcaratra : a tantrikus Vaiśva filozófia
  • paňcabhúta (bhúta) : “öt elem” - a fizikai világ öt fő eleme : Föld (prthiví), Víz (apas), Tűz (tejas), Levegő (vayu), Tér (akasa) = vö. tattva
  • paňca-makara : az “Öt M” - élvezeti szerek használata, ezek: mada (alkohol), mamsa (hús), matsya (hal), mudra (drog), marithuna (szexuális egyesülés)
  • paňcaśíla : az ‘öt erköcsi szabály’, ezek: ahimsa (erőszakmentesség), sattya (igaz beszéd és cselekedet), asteya (nem lopás), brahmacarya (szüzesség), és sura-matta (a bírvágy leküzdése - bódítószerektől való mentesség)
  • paňcopacara : szertartásos imádat az öt elemnek megfelelő öt rituális áldozattal: étellel, szantál kenőccsel, égő olaj-lámpával, füstölővel és virággal
  • payasviní : “tejben bővelkedő” - a yogában a fülhöz tartozó egyik nadi {ld.még sankhiní}
  • paria : “érinthetetlen” - kaszton kívüli ; = pl.: szent ember, templomi táncosnő (devadasi), családi kurva, stb. {ld. még avara n a }
  • Parvati : női isten ; Śiva felesége ; a Himalaya (Parvata) lánya
  • pińgala : az ‘éteri test’ ‘férfi’, jobb oldali csatornája (nadi) ; {ellenpárja az ida}
  • píţha : egy istenség szent lakhelye ; zarándokhely
  • píţha-sthana : egy istenség szent helye; a yantrában a bindu-val azonos
  • pradakśina : szent tárgyak, fák, szentélyek tiszteletet kifejező, az óramutató járásával megegyező körüljárása
  • Prakrti : anyagi természet - a három guna által meghatározott kreatív, kozmikus erő ; a női princípium = Śakti ; {ellenpárja a purusa}
  • pralaya : “föloldódás” - a világ elpusztulása minden világkorszak (kalpa) végén ; a megszabadulás
  • pratyahara : “az érzékek visszahúzása” - befelé fordulás ; a yoga ötödik eleme
  • prasada : “isteni kegy” - szertartások végeztével szétosztott áldozati ajándék ; az isten áldása
  • prana : a kozmosz életereje, a lélegzet hordozza ; a yogában az öt vayu
  • pranapratisţha : az életerő bevitelének rítusa a yantrába, annak érdekében, hogy élő szimbólummá váljon
  • pranayama : “erőmozgatás” - az életerők légző gyakorlatokkal történő szabályozásának jógikus módszere ; a yoga negyedik eleme
  • purana : “régiség” - 18 nagy népi legenda ; a hindu istenek cselekedeteinek történetei
  • Purusa : a mozdulatlan közép - a férfi princípium ; Śiva lényege ; {ellenpárja a prakrti}
  • púja : szertartásos imádat rituális áldozatokkal
  • púśa : “holdharmat” - a yogában a bal csípőtől a jobb szemhez futó nadi ; {ellenpárja a yasovati}
  • rajas : “mozgás” - a három guna egyike ; az univerzum kinetikus tulajdonsága
  • Radha : Krs n a szerelme ; a legkedvesebb gopi
  • raja-yoga : “Király Jóga” - az extázis (samadhi) elérésének a gyakorlata elsősorban meditációs gyakorlatok (dhyana-yoga), kötött cselekvések (karma-yoga), ku n daliní gyakorlatok (ku n daliní -yoga), és extázis gyakorlatok (samadhi-yoga) segítségével
  • Rama : Viśnu hetedik avatarja ; a Ramayana hőse
  • rasa : “íz” - a dolgok legbelső milyensége ; esztétikai kategória ; 2) a Rasayana alapelve
  • riśi : “bölcs” - a vedák szerzőinek a neve
  • rţa : “rend” - a világ mozgáshoz kötött, harmónikus rendje
  • Rudra : “Üvöltő” - védikus viharisten ; Śiva lehetséges előképe
  • śaiva (śivaita) : Śiva követője ; {ellenpárja a vaiśva illetve a śakta}
  • śakti : a női princípium - a kozmosz kreatív, mozgató ereje ; a teremtés energiája
  • śakta : olyan gyakorló (sadhaka) vagy imádó (bhakta) aki a kozmikus erő női formáját (śakti) követi
  • Śiva : a férfi princípium - a Kozmikus Tudat abszolút princípiuma ; A Pusztító - a rombolás istene ; a hindu szentháromság (tŕmůrti) harmadik istene ; ellenpárja a Śakti
  • śramana : “küszködő” - aszkéta {vö.még sanyasin, sadhu, muni}
  • Śrí-Vidya : a Legfelső Istennő (Deví) tudás aspesktusa, illetve 15 tagú mantrája
  • sadańga : az istenkép csinálás indiai elmélete - hat elven alapuló formák használata
  • Saţkarma : hat mágikus rítus, melyet a tantrikák használtak okkult tudások megszerzésére és világi célok eléréséhez ; ezek: Śhantikarma, Vashikara n a, Stambha n a, Vidvesana, Uccaţan, és Mara n a
  • samadhi : “összehozás” - a yoga végcélja, az ember és a kozmosz egyesülése ; a jógikus eksztázis állapota ; a tantrában a bhogával azonos : a sukha állapota ; a yoga 8. eleme
  • samayacara : olyan tantrikák, akik a kozmosz testének absztrakt imádatát folytatják
  • samayin : a tantrizmus “jobb oldali” irányzata ; ellenpárja a kaula
  • samsara : “létforgatag” - az illúzió természetű világ (maya) buddhista fogalma ; {ellenpárja a nírvana}
  • samvit : “tudatosság” - Śiva és az ő potenciális ereje mint legfelső princípium
  • samyama : “igázás” - a yoga nyolc tagjából az utolsó három összefoglaló neve
  • sangha : buddhista szerzetesi közösség {vö. jaina gana}
  • sankhiní : “gyöngyház” - a yogában a fülekhez tartozó egyik nadi ; {ld. még payasviní}
  • sanyasa : “minden ledobása” - a negyedik hindu életszakasz ; otthontalan, mindenről lemondott életmód {ld. aśrama, sanyasin}
  • sanyasin : remete ; az emberi élet negyedik szakaszában járó aszkéta {vö.még sadhu, muni}
  • sarasvatí : a yogában a nyelvhez vagy bal vállhoz tarozó nadi ; {ellenpárja a varu n i }
  • Sarvasti : női isten ; a tudomány és művészet istennője ; Brahma felesége
  • sati : a megözvegyült feleségek rituális halála
  • sattva : “való” - ‘könnyűség’ v. ‘tisztaság’ ; a három guna egyike ; az univerzum potencialitásának tulajdonsága ; kiegyensúlyozottság
  • sadhaka : (tantrát) gyakorló személy {ld.még tantrika}
  • sadhana : (lelki) tanítás v. tan illetve annak lelki-gyakorlata ; jógikus (koncentrációs) gyakorlat {vö. dharana}
  • sadhu : “aszkéta” - a világtól elfordult, szent ember ; általában Śiva követője {vö.még muni}
  • samkhya : az ind filozófia egyik fő irányzata; a hat darśana egyike, melyet Kalipa [kb. Kr.e.500] alapított és amelyik nagy hatással volt a tantrizmusra. Ez a rendszer 25 tattvát különböztet meg, mely alapját képezte a kozmosz Śiva-Śakti evolúciós képzetének, mely 36 tattvát különít el.
  • siddhi : “mágikus erő” - aszkézis és jógikus gyakorlatok eredménye ; a siddha ereje {ld.még mahasiddhi}
  • siddha : “célját elért” - olyan yogi, aki mágikus erőkkel (siddhi) bír
  • Síta : Rama felesége ; a Ramayana hősnője
  • Skandra : hadisten ; Śiva és Parvati második gyermeke
  • soma : az istenek itala ; a soma istene ; a védikus áldozatok egyik fő áldozata ; az indiai légyölő-galóca levéből készült erősen hallucinogén főzet, melyet áldozatként fogyasztanak
  • srisţi-krama : “a teremtés rendje” - a yantra evolúciós szemlélete, a binduból kiáramló teremtés folyamatának felfogása
  • sukha : “élvezet” - az élet gyönyör teli megélése ; a duhkha ellentéte {vö. bhoga}
  • sushumna : az ‘éteri test’ központi csatornája (nadi), melyen felcsúszik a női energia, vagy ku n daliní ; a másik két fő vezeték az ida és a pińgala
  • Súrya : Nap Isten
  • svetambara : “fehér ruhájú” - a jaina aszkéták fő irányzata {ld. még digambara jainák}
  • tamas : “sötét” - ‘nehézség’ ; a három guna egyike ; az univerzum tehetetlenségének tulajdonsága ; rendezetlenség
  • tanmatra : “finom elemek” - erőhordozók ; az anyagi világ energiái
  • Tantra : “szövedék” - a világot mint erőt (śakti) felfogó tan, illetve az erre épülő gyakorlat és filozófia ; a klasszikus hindu irások egyik fajtája
  • Tantra-yoga : “Tantra Jóga” - az extázis (samadhi) állandóvá tételének gyakorlata elsősorban szexuális gyakorlatok (bhoga), élvezeti szerek használata (paňca-makara), és varázserők megszerzésének (siddhi) segítségével {ld.még yoga fajták}
  • tantrika : tantrikus tanok követője {ld.még sadhaka}
  • tapas : “belső tűz” - jógikus gyakorlatokkal gerjesztett belső hő ; a jógikus gyakorlat (sadhana) ereje ; 2) vezeklés
  • tattva : kozmikus princípium - olyan univerzális kategóriák, melyből a világ felépül ; az öt klasszikus tattva a Pŕthivi (Föld), Apas (Víz), Tejas (Tűz), Vayu (Levegő), Akaśa (Tér)
  • tambúla : bétel - ajzószer ; az áldozati adományok gyakori része
  • tírtha : “gázló” - az emberi és isteni világot összekötő út
  • tírthankara : “gázlókészítő” - jaina szent
  • trimúrti : a “hindu szentháromság” - Brahma a Teremtő, Viśnu a Fenntartó, és Śiva a Pusztító
  • upanisad : “titkos tanítás” - a vedanta filozófia utolsó tanításai ; a védák utolsó könyvei, ezek: Íśa-, Kena-, Katha-, Praśna-, Mundaka-, Mandúkya-, Aitareya-, Taittiríya-, Brihadaranyaka-, és Candogya-upanisad
  • vaiśva (viśvaita, viśnuita, vaishnava) : Viśnu követője ; {ellenpárja a śaiva}
  • varna : “szín” - a hindu kasztrendszer, ezek: brahmana (pap), kśatríya (harcos), vaiśya (paraszt v. kereskedő), śúdra (munkás), + paria vagy harjan (érinthetetlenek)
  • Varuna : védikus isten ; a Vizek ura
  • varuni : a yogában a jobb vállhoz tartozó nadi ; {ellenpárja a sarasvatí}
  • vanaprasţha : “erdőt járás” - a harmadik hindu életszakasz ; (erdei) remeteségbe vonulás {ld. aśrama}
  • vastu : “hely” - egy épület alaprajza ; építő- vagy lakóhely
  • vayu : az ‘étrei test’ pranái, ezek: prana, samana (össze), udana (föl), vyana (szét), apana (el)
  • veda : “tudás” - a hindu filozófia alapkönyvei, ezek: Rig-veda, Yajur-veda, Sama-veda, és Atharva-veda
  • vibhúti : az áldozati tűz hamuja
  • Viśnu : a Fenntartó - a megőrzés istene ; a hindu szentháromság (trmúrti) második istene
  • viśvodara : “minden belek” - a yogában a bal kéztől a jobb arcig futó nadi
  • Vrtra : a felhőket elrabló védikus démon
  • yantra : szent (geometriai) ábra - egy istenség illetve erő absztrakt szimbóluma, geometrizált leképezése ; erőket magába sűrítő ábra, melyet meditációs tárgyként és rituálékban használnak = ma n dala
  • yaśasviní (śankhini) : “ünnepelt” - a yogában a jobb lábtól a bal oldalra futó nadi ; {ellenpárja a hastijihva}
  • yasovati : a yogában a jobb csípőtől a bal szemhez futó nadi ; {ellenpárja a púśa}
  • yama : “megtartóztatás” ; önkontroll ; a yoga első tagja = paňcaśíla
  • yoga : “leigázás” - a szabaduláshoz vezető egyik lehetséges utat megmutató módszer és az erre épülő ind filozófiai irányzat és tudomány ; főbb irányzatai a Hatha-yoga, a Laya-yoga, a Raja-yoga és a Tantra-yoga ; Patanjali rendszerében “nyolc ág”-ból áll, ezek: yama, niyama, asana, pra n ayama , pratyahara, dharana, dhyana, samadhi
  • yogi : “kereső” - yogát gyakorló személy, aki a kozmosszal való egységet akarja elérni
  • yoginí : yogát gyakorló női aspiráns
  • yoni : a kozmikus női energiát jelképező szimbolikus női nemi szerv ; Deví jelképe
  • yoni-mandala : lefelé fordított háromszög (múla-trko n a ), mely a kozmosz kreatív energiáit szimbolizálja ; a śakti szimbóluma
  • yuga : “világkorszak” - egy ‘eon’ 4 yugaból áll: Satya-yuga (1.728.000 év), treta-yuga (1.290.00 év), Dvapara-yuga (864.000 év) és Kali-yuga (432.000 év)

[« tartalom ]

Sri Yantra

Śrí Yantra


dot

BIBLIOGRÁFIA

Elsödleges Irodalom

Mítosz

  • Baktay Ervin - Indiai Regék és Mondák . [Móra, Budapest, 1977.]
  • Corettel, Arthur. - Mítoszok és Legendák . [Pantheon, Budapest, 1994.]
  • Eliade, Mircea - Vallási Hiedelmek és Eszmék Története . [Osiris, Budapest 1994.]
  • Tokarev, Sz.A. et.al. - Mitológiai Enciklopédia . [Gondolat, Budapest, 1988.]
  • Icons, Veronica - Indiai Mitológia . [Corvina, Budapest, 1991.]

Tantra

  • Bharati, Agehananda - The Tantric tradition . [Doubleday, Garden City, 1970.]
  • Burghart, R. - Indian Religion . [London, 1985.]
  • Mookerje, Ajit & Madhu Khanna - The Tantric Way . [London, New York, 1977.]
  • Rawson, Philip - Tantra, The Indian Cult of Ecstasy . [Thames&Hudson, Singapore, 1989.]
  • Varenne, Jean - Yoga and the Hindu tradition . [Delhi, 1979.]
  • Bishop, Clifford. - Szex, Szerelem, Szentség . [MKK-Helikon, Budapest, 1997.]

Életmód

  • Briggs, George W. - Goraknath and the Kanphata Yogis . [Delhi, 1973.]
  • Bhagat, M.G. - Ancient Indian Asceticism . [New Delhi, 1976.]
  • Bhardwaj, S.M. - Hindu Places of Pilgrimage in India . [Berkeley, 1973.]
  • Ghurye, G.S. - Indian Sadhus . [Bombay, 1964.]
  • Hartsuiker, Dolf - Sadhus - Holy Men of India . [Thames&Hudson, Singapore, 1993.]
  • Lorenzen, D.N. - The Kapalikas and Kalamukhas . [Los Angeles, 1972.]
  • Morinis, E.A. - Pilgrimage in the Hindu tradition . [Oxford, 1984.]
  • Parry, J.P. - The Aghori Ascetics of Benares . [in ‘Indian Religion’, London, 1985.]
  • tripathi, B.D. - Sadhus of India . [Bombay, 1978.]
  • Veer, P.T. van der - Gods on Earth . [Groningen, 1986.]
  • Werner, K. (ed.)- The Yogi and the Mystic . [London, 1989.]
  • Waterstone, R. - India . [Magyar Könyvklub-Helikon, Budapest, 1996.]

Antropológia

  • Boglár Lajos - Vallás és Antropológia . [Szimbiózis Kötetek I., Budapest 1995.]
  • Bohannan & Glazer - Mérföldkövek a kulturális antropológiában . [Panem Kft. Bp. 1997]
  • Bryn, Thomas et al.- India - a travel survival kit . [Lonely Planet, 1997.]
  • Descola , et al. - A kulturális antropológia eszméi . [Osiris, Budapest 1993]
  • Eliade, Mircea - A szent és a profán . [Európa, Budapest 1996]
  • Eliade, Mircea - Vallási hiedelmek és eszmék története I-III. [Osiris, Budapest 1994-96]
  • Hahn, Robert A. - Understanding Beliefs . [Current Anthropology 14(3): 203-229. ; University of Chicago Press; 1973.]
  • Hollós Marida - Bevezetés a kulturális antropológiába . [Szimbiózis, Budapest 1995/5]
  • Malefijt, Annemarie de W. - Religion and culture. An introduction to anthropology of religion. [Macmillan Co., New York 1968.]

 dot

Szakirodalom

Tantra

  • Avalon, Arthur - Tantra of the Great Liberation . [Dover, New York, 1972.]
  • Basham, A.L. - The Wonder that was India . [London, 1967.]
  • Beane, Wendell Charles - Myth, Cult and Symbols in Sakta Hinduism . [Leiden, 1977.]
  • Bharati, Agehananda - The Tantric tradition . [Doubleday, Garden City, 1970.]
  • Burghart, R. - Indian Religion . [London, 1985.]
  • Coomaraswamy, Ananda K. - Dance of Siva . [New Delhi, 1973.]
  • Das, S. - Sakti and Divine Power . [Calcutta, 1934.]
  • Dasgupta, S.R. - Obscure Religious Cults . [Calcutta, 1946.]
  • Deussen, Paul - The Philosophy of the Upanishads . [New York, 1966.]
  • Eliade, Mircea - The Two and the One . [London, 1962.]
  • Gonda, J. - Aspects of Early Vishnuism . [Utrecht, 1954.]
    • - Change and Continuity in Indian Religion . [The Hague, 1965.]
    • - Vishnuism and Saivism - A Comparison . [London, 1970.]
  • Jansen, M. - The Indus Civilization . [Cologne, 1986.]
  • Kinsley, David R. - The Sword and the Flute - Kali and Krisna . [Berkeley, 1975.]
  • Mahdihassan, S. - Indian Alchemy or Rasayana . [Motilal Banarsidass, New Delhi, 1991.]
  • Monier-Williams, M. - Brahmanism and Hinduism - Religious Life and Thoughts in India . [London, 1891.]
  • Monier-Williams - A Sanskrit-English Dictionary . [New Delhi, 1974.]
  • Mookerje, Ajit & Madhu Khanna - The Tantric Way . [London, New York, 1977.]
  • Prabhavananda, Swami - The Spiritual Heritage of India . [London, 1962.]
  • Radhakrishnan, S. - History of Philosophy, Eastern and Western . [Vol. I., London ,1973.]
  • Rawson, Philip - Tantra, The Indian Cult of Ecstasy . [Thames & Hudson, Singapore, 1989.]
  • Saraswati, Sunyata & Avinasha, Bodhi - Jewel in the Lotus . [Tantrika International, 1994.]
  • Sharma A carya, Sri Rama - The Great Science and Philosophy of Gayatri . [Mathura, 1991.]
  • Sharma, C. - A Critical Survey of Indian Philosophy . [Mathura, 1991.]
  • Sullivan, H.D. - A Reexamination of the Religion of the Indus Civilization . [in ‘History of Religion’ Vol. 4. (1): 115-25, 1964.]
  • Varenne, Jean - Yoga and the Hindu tradition . [Delhi, 1979.]
  • Wheeler, M. - The Indus Civilization . [Cambridge, 1968.]

Magyarul:

  • Bishop, Clifford. - Szex, Szerelem, Szentség . [MKK-Helikon, Budapest, 1997.]
  • Eliade, Mircea - Az Örök Visszatérés Mítosza . [Európa, Budapest, 1993.]
  • Eliade, Mircea - A Jóga - Halhatatlanság és Szabadság . [Európa, Budapest, 1996.]
  • Eliade, Mircea - Vallási Hiedelmek és Eszmék Története . [Osiris-Századvég, Budapest 1994.]
  • Glasenapp, Helmut von - Az Öt Világvallás . [Gondolat, 1987.]
  • Kaczvinszky József - Kelet Világossága I-II-III. . [Kötet, Nyíregyháza, 1994-95.]
  • Paul Brunton - India Titkai . [Sorger Kolon, 1991.]
  • Stefanovics Attila - A mágikus gondolkodás megnyilvánulásai a buddhista szahadzsíják kultuszában . [Szakdolgozat, Tan Kapuja Buddhista Foiskola, 1996.]
  • Tenigl-Takács László (szerk.) - India Bölcsessége . [Tan Kapuja, Budapest, 1994.]
  • Wojtilla Gyula - A mesés India . [Gondolat, Budapest, 1988.]
  • Waterstone, Richard - India . [MKK-Helikon, Budapest, 1996.]

dot

Yantra-Mantra

  • Blair, L. - Rhythms of Vision . [London, 1975.]
  • Bolton, N.J. & D. Nicol, G. M. - The Geometry of Sri Yantra . [in ‘A Journal of Religion and Religions’, Vol. 7: 66-85., Spring 1977.]
  • Boner, Alice - Principles of Composition in Hindu Sculpture . [Leiden, 1962.]
  • - The Symbolic Aspect of Form . [in ‘Journal of Indian Society of Oriental Art’, Vol. XVII: 40., 1949.]
  • Cammann, Schuyler - Islamic and Indian Magic Squares . [in ‘History of Religion’ Vol.8. No.2.: 275-286.]
  • Campbell, J. - The Masks of God - Oriental Mythology . [London, 1962.]
  • Coomaraswamy, Ananda K. - Figures of Speech or Figures of Thought . [London, 1946.]
  • - The transformation of Nature in Art . [New York, 1956.]
  • Inderjit, I. - Science of Symbols . [New Delhi, 1978.]
  • Jhavery, M.B. - Comparative and Critical Study of Mantrasastra . [Ahmedabad, 1944.]
  • Kramrisch, Stella - The Hindu Temple . [Vols. I.-II., Calcutta, 1971.]
  • Madhu Khanna - Yantra, the tantric symbol of cosmic unity . [Thames&Huddson, London, 1981.]
  • Prott, P.H. - Yoga and Yantra . [The Hague, 1966.]
  • Tucci, Giuseppe - The Theory and Practice of the Mandala . [London, 1961.]
  • Shamasastry, R. - The Origin of the Devanagari Alphabets . [Varanasi, 1973.]
  • Shankaranarayanan, S. - Sri Chakra . [Pondicherry, 1970.]
  • Woodroffe, Sir John - The Garland of Letters - Studies in the Mantrasastra . [Madras, 1952.]

dot

Szimbolizmus & Ikonográfia

  • Boner, A. & S.R. Sarma & R.P. Das - New Light on the Sun Temple of Konarka . [Varanasi, 1972.]
  • Gopinatha Rao, T.A. - Elements of Hindu Iconography . [New York, 1968.]
  • Kramrisch, Stella - Art of India . [London, 1955.]
  • Mitter, P. - Much Maligned Monsters . [London, 1977.]
  • Mookerje, Ajit - Tantra Art . [Paris, New York, 1967.]
    • - Yoga Art . [London, New York, 1975.]
  • Mus, Paul - Barabudur . [Hanoi, 1935.]
  • O’Flaherty, Wendy Doniger - Women, Androgynes and Other Mythical Beasts . [Chicago, 1980].
    • - Sexual Metaphors and Animal Symbolism in Indian Mythology . [Delhi, 1980.]
    • - Asceticism and Eroticism in the Mythology of Siva . [London, 1973.]
    • - The Symbolism of Ashes in the Mythology of Siva . [in ‘Purana’ Vol. XIII. (1): 26-35., 1971.]
    • - The Symbolism of the Tird Eye of Siva in the Puranas . [in ‘Purana’ Vol. XI. (2): 26-35., 1971.]
  • Rawson, Philip - The Art of Tantra . [London, New York, 1973.]
  • Roebuck, V.J. - Weapons as Symbols in Hindu Art . [in Werner, K. (ed.) - ‘Symbols in Art and Religion’, London, 1990.]
  • Smith, D. - Aspects of the Symbolism of Fire . [in Werner, K. (ed.) - ‘Symbols in Art and Religion’, London, 1990.]
  • Srikantha Sastri - The Iconography of the Srividyaranava Tantra . [in ‘The Quaterly Journal of the Mythic Society, Vol XXIV; No.1.-4., 1943-44.]
  • Zimmer, H. - Myths and Symbols in Indian Art and Civilization . [Washington, 1946.]
  • Werner, K. (ed.)- Symbols in Art and Religion . [London, 1990.]

Magyarul:

  • Baktay Ervin - India Művészete I.-II. . [Képzőművészeti Alap, Budapest, 1981.]

dot

Életmód 

  • Briggs, George W. - Goraknath and the KanphataYogis . [Delhi, 1973.]
  • Bhagat, M.G. - Ancient Indian Asceticism . [New Delhi, 1976.]
  • Bhardwaj, S.M. - Hindu Places of Pilgrimage in India . [Berkeley, 1973.]
  • Burghart, R. - Wandering Ascetics of the Ramanandi Sect . [in ‘History of Religions’ Vol. 22.: 361-80., 1983.]
  • Burghart, R. - Secret Vocabularies of the “Great Renouncers” of the Ramanandi Sect . [in ‘Early Hindu Devotional Literature’: 17-31., 1980.]
  • Burghart, R. - The Founding of the Ramanandi Sect . [in ‘Ethnohistory’ Vol. 25.: 121-39., 1978.]
  • Chakraborti, H. - Asceticism in Ancient India, in Brahmanical, Buddhist, Jaina and A jivika Societies (from the Earliest Times of the Period of Sankaracharya) . [Calcutta, 1973.]
  • Eck, D.L. - Benares - City of Light . [London, 1983.]
  • Entwistle, A.W. - Vaishnava Tilakas . [in ‘IAVRI Bulletin’ 11. & 12., London, 1982.]
    • - Braj - Centre of Krishna Pilgrimage . [Groningen, 1987.]
  • Ghurye, G.S. - Indian Sadhus . [Bombay, 1964.]
  • Hartsuiker, Dolf - Sadhus - Holy Men of India . [Thames&Hudson, Singapore, 1993.]
  • Kinsley, David R. - Through the looking glass: Divine Madness in the Hindu Religious tradition . [in ‘History of Religions’ Vol.13-(14): 270-305., 1974.]
  • Lorenzen, D.N. - The Kapalikas and Kalamukhas - Two Lost Saivite Sects . [Los Angeles, 1972.]
  • Morinis, E.A. - Pilgrimage in the Hindu tradition . [Oxford, 1984.]
  • Omont, H. - The Book of Marvels . [Paris, 1907.]
  • Parry, J.P. - The Aghori Ascetics of Benares . [in Burghart, R. & Cantlie, A. (ed.) - ‘Indian Religion’, London, 1985.]
  • Pratyagatmananda, Saraswati & Woodroffe, John - Sadhanafor Self-realization . [Madras, 1963.]
  • Sinha, S. & B. Saraswati - Ascetics of Kashi . [Varanasi, 1978.]
  • Skurzak, L. - Studies in the Origins of Indian Asceticism . [Wroclaw, 1948.]
  • Thiel-Horstmann, M. - On the Dual Identity of Nagas . [in ‘Devotion Divine’, Paris, 1991.]
  • Thomas, P. - Festivals and Holidays of India . [Bombay, 1971.]
  • tripathi, B.D. - Sadhus of India . [Bombay, 1978.]
  • Unbescheid, G. - Kanpatha. [Wiesbaden, 1980.]
  • Vasudevacharya, Swami - A Teacher, not a Preacher . [Ayodhya, 1990.]
  • Veer, P.T. van der - Gods on Earth . [Groningen, 1986.]
  • Werner, K. (ed.)- The Yogi and the Mystic . [London, 1989.]

dot

Szex (maithuna)

  • Burton, Sir Richard - The Hindu Art of Love . [Castle Books, New York, o. J.].
  • Daniélou, Alain - L’érotisme divinsé . [Paris 1962.]
  • Dimock, E.C. - The Place of the Hidden Moon - Erotic Mysticism in the Vaishnava-Sahajiya Cult of Bengal . [Chicago, 1966.]
  • Gonda, J. - Ascetics and Courtesans . [in ‘The Adyar Bulletin’: 78-102.]
  • Isacco, E. - Krishna - The Divine Lover . [London, 1982.]
  • Siegel, L. - Sacred and Profane Dimensions of Love in Indian tradition as Exemplified in the Gitagovinda of Jayadeva . [Delhi, 1978.]

Magyarul:

  • Kaljánamalla - Anangaranga . [Medicina, Budapest, 1986.]
  • Vátszjájana - Káma-szútra . [Dunakönyv, Budapest, 1993.]

dot

Drog (mudra)

  • Aldrich, Michael - Tantric Cannabis Use in India . [Journal of Psychedelic Drugs, 9 (3): 227-233., 1978.]
  • Dastur, J.F. - Medicinal Plants of India and Pakistan . [Taraporevala, Bombay, 1985.]
  • Majupuria, T.C. & Joshi, D.P. - Religious and Useful Plants of Nepal and India . [Gupta, Lalitpur, 1988.]
  • Morningstar, P.J. - Thandai and Chilam - traditional Hindu Beliefs About the Proper Use of Cannabis . [Journal of Psychedelic Drugs, 17 (3): 141-165., 1985.]

Magyarul:

  • Rätsch, Christian - A szerelem füveskertje . [Terra, Budapest, 1994.]

dot

Rítus

  • Abbott, J. - The Keys of Power. - A Study of Indian Ritual and Belief . [London, 1932.]
  • Avalon, Arthur - Hymns to the Goddess . [Madras, 1973.]
  • Avalon, Arthur - Sakti and Sakta . [Madras, 1969.]
  • Daniélou, Alain - Hindu Polytheism . [London,1964.]
  • Dikshitar, V.R. Ramachandra - The Lalita Cult . [Madras, 1942.]
  • Dubois, Abbé J.A. - Hindu Manners, Customs and Ceremonies . [New Delhi, 1983. (1897.)]
  • Misra, K.C. - The Cult of Jagannatha . [Calcutta, 1971.]
  • Mukherji, S.K. - Psychology of Image Worship of the Hindus . [Calcutta, c. 1947.]
  • Picart, B. - Ceremonies and Religious Customs of the People of the World . [Amsterdam, 1723-43.]
  • Staal, F. - Agni, the Vedic Ritual of the Fire Altar . [Berkeley, 1983.]

dot

Meditáció

  • Avalon, Arthur - The Serpent Power . [Madras, 1953. ; New York, 1974.]
  • Basham, A.L. - Yoga - A Scientific Evaluation . [New York, 1964.]
  • Iyengar, B.K.S. - Light on Yoga . [New York, 1977.]
  • Richards, Steve - Levitation . [Aquarian, Wellinborough, 1980.]

Magyarul:

  • Baktay Ervin - A diadalmas jóga . [Szukits, Szeged, 1994.]
  • Pranavánanda, Jógi - Tiszta Jóga . [Szatmári Zsigmond magánkiadás, Szolnok, 1995.]
  • Weninger Antal - Az Idő Partján . [Tankönyv, Budapest, 1986.]
  • Weninger Antal - A Keleti Jóga . [Média, Budapest, 1987.]

dot

Eredeti szövegek

Védák és Védangák

  • Ahirbudhnya Samhita. [ed.&intr.: Schrader, Otto; Madras, 1916.]
  • Atharva Veda . [transl.: Bloomfield, M.; Oxford, 1897.]
  • Atharva Veda Samhita. [Vols. I-II. transl.: Whitney, W.D., revised, ed.: Lanman, C.R.; Cambridge, Mass, 1905.]
  • Bhavanopanisad . [transl.: Mitra, S.; Madras, 1976.]
  • Bhrigu-Samhita. [in the collection of ‘Pandit Vishnu Narayana’, London, N.d.]
  • Ganita Kaumudi of Narayana Pandita . [ed.: Shastri, M.D.; Banaras, 1942.]
  • Hymns of the Rig Veda . [Vols. I.-II. transl.: Griffith, R.T.H.; Banaras, 1862.]
  • Sakta Upanisad . [transl.: Krishna, W.A.G.; Madras, 1967.]
  • Yajur Veda . [transl.: Griffiths, R.T.H.; London, 1899.]
  • Yoga Upanisads . [transl.: Srinivasa, Ayyangar & ed.: Murti, Srinavasa; Madras, 1952.]
  • Vidyalankar, S. - The Holy Vedas . [Delhi, 1983.]

Magyarul:

  • Rigvéda - Teremtéshimnuszok . [ford.: Fórizs László; Farkas Lőrinc Imre Kiadó, Budapest, 1995.]
  • Upanisadok I-II-III. . (Brihadaranyaka Upanishad) [ford.: Tenigl-Takács László; Farkas Lőrinc Imre Kiadó, Budapest, 1994.]
  • Sankara - A Brahma-szútra magyarázata . [ford.: Ruzsa Ferenc; Kossuth, Budapest, 1996.]
  • Sankara - A Védánta Filozófiája . [ford.: Fajd Ernő; Farkas Lőrinc Imre Kiadó, Budapest, 1996.]

Puránák

  • Bhagavad-Gíta . [transl.: Prabhavananda, Swami and Isherwood, Christopher; New York, 1972.]
  • Devibhagavata Purana . [transl.: Vijnanda, Swami.; Allahabad, 1921-3.]
  • KalikaPurana . [transl.&intr.: Kooij, K.R. van; Leiden, 1972.]
  • Markandeya Purana . [transl.: Pargiter, E.F.; Calcutta, 1904.]
  • Worship of the Goddess according to the KalikaPurana . [Part I. transl.&intr.+notes: Kooij, K.R. van; Leiden, 1972.]

Magyarul:

  • Bhagavad-Gíta- A Magasztos Szózata . [ford.: Lakatos István; Európa, Budapest, 1987.]
  • Az Eredeti Bhagavad-Gíta. [The Bhaktivedanta Book trust, 1989.]
  • Indiai regék és mondák . [ford.: Baktay Ervin; Móra, Budapest, 1977.]
  • Srímad Bhagavatam (1-12) . [The Bhaktivedanta Book trust, 1992-1996.]
  • Rámajána és Mahábharata . [ford.: Baktay Ervin; Európa, Budapest, 1960.]
  • A 84 Mahásziddha legendái . [ford.: Soós Sándor; kézirat].
  • Dzsajadéva - Gíta Govinda . [ford.: Weöres Sándor; Magvető, Budapest, 1982.]

Tantrák

  • Gandharva Tantra . [ed.&intr.: Kak, R.C. & Shastri, H.; Srinagar, 1934.]
  • Guhyasamaja Tantra . [Bagchi, S.; Darbhanga, 1965.]
  • Kali Tantram . [ed.& Hindi transl.: Sukla, R.; Prayag, 1972-3.]
  • Kama-Kala-Vilasa . [ed.&transl.: Avalon, A.; Madras, 1953.]
  • Kamaratna Tantra . [ed.&intr.: Goswami, T.; Shillong, 1928.]
  • Karpuradistotra . [ed.: Avalon, A.; Calcutta, 1922.]
  • Kaulavalinirnayah of Jnananda Paramahamsa . [transl.: Avalon, A.; Calcutta, 1928.]
  • Kularnava Tantra . [ed.&intr.: Avalon, A.; Madras, 1965.]
  • Laksmi Tantra . [transl.: Gupta, S.; Leiden, 1972.]
  • Lalitasahasranaman & Bahskarya komm. [transl.: Ananthakrishna, S.R.; Madras, 1972.]
  • Mahanirvana Tantra - The Tantra of Great Liberation . [transl.: Avalon, A.; New York, 1972.]
  • Mahesvara Tantra . [ed.& Hindi transl.: Misra, N.M..; Bombay, 1902.]
  • Malinivijayottara Tantra (Sri) . [ed.: Shastri, M.; Bombay, 1922.]
  • Nispannayogavali . [ed.: Bhattacharyya, B.; Baroda, 1949.]
  • Nityasodasikarnava . [komm.: Vidyananda, S. & A.; Banaras, 1968.]
  • Rishi Mandala Yantra Puja . [Hindi transl.: Shastri, M.; Bombay, 1915.]
  • Sakta-Darsana of Hayagríva . [ed.&intr.: Abhyankar, K.V.; Poona, 1966.]
  • Saktapramodah . [Bombay, 1931.]
  • Sakta Upanisad . [transl.: Krishna, W.A.G.; Madras, 1967.]
  • Saktisangama Tantra . (Sundarikhand) [ed.&transl.: Bhattacharyya, B.; Baroda, 1947.]
  • Saradatilaka Tantra . [ed.&intr.: Avalon, A.; Calcutta, 1933.]
  • Sat-Chakra-nirupana . [in Woodroffe (Avalon, A.) - The Serpent Power ; Madras, 1952.]
  • Saundaryalahari - The Flood of Beauty . [ed.&transl.: Brown, N.W.; Cambridge, Mass, 1958.]
  • Saundarya-Lahari with comm. [transl.: Sastri, S.S.& Ayyangar, T.R.S.; Madras, 1972.]
  • Silpa-Prakasa by Ramachandra Kaulacara . [transl.: Boner, A.& Sarma, S.R.; Leiden, 1966.]
  • Siva Samhita. [transl.: Vasu, Chandra; Allahabad, 1905.]
  • Srichakrasambhara Tantra . [ed.: Samdeep, K.D.; Calcutta, 1919.]
  • Tantrabidhana + Vija-Nighantu & Mudra-Nighantu . [ed.: Avalon, A. & Vidyaranta, T.; Calcutta, 1913.]
  • Tantraraja Tantra . [ed.: Woodroffe, Sir John; Madras, 1954.]
  • Tantrasara . [ed.: Vagisa, Sri Krishnananda; Banaras, 1938.]
  • Tantrasara (Brihat) of Krishnananda Agamvagish . [Vols. I-II. ed.& Bengali transl.: Mukhopadhyay, U. & S.; Calcutta, n.d.]
  • Tantra-tattva . (Principles of Tantra) [Vols. I-II. ed.: Woodroffe, Sir John; Madras, 1953.]
  • Tantric Sahitya . (in Hindi) [+ comm.: Kaviraj, Gopinath; Banaras, 1972.]
  • Tara-Bhakti-Sudharnava . [ed.&intr.: Avalon, A.; Calcutta, 1940.]
  • Tara-Rahasyam . [ed.& Hindi comm.: Shastri, S.; Banaras, 1970.]
  • Uddisi Tantra of Ravana or Mahadeva. [Hindi transl.: Diksita, R.; Delhi, n.d.]
  • Vakyapadiyam (Brahmakanda) of Bhartrhari . [transl.: Varma, S.; New Delhi, 1970.]
  • Varivasya-Rahasyam . [ed.: Sastri, S.; Madras, 1968.]
  • Vastusastra . Vol. I. with special reference to Samaranganasutradhara of Bhoja . [transl.: Sukla, D.N.; Chandigarh, 1960.]
  • Yantra Samskarapaddhiti . (in Hindi) [tract No.11. by Kanhailal; in Miscellaneous tracts (Laxmi Narayam Press), Moradabad, 1899.]
  • Yantracintamani . [Hindi transl.: Misra, B.P.; Bombay, 1967.]
  • Yantrasara Tantram . in Tantrasara . [ed.: Chattopadhyaya, R.; Calcutta, 1292 BS.]
  • Yogini-Hridaya . [+ comm. by Dipikaof Amritananda and Setubandha of Bhaskara Raya; Banaras, 1963.]

Egyéb

  • Acharya, P.K. - Manasara . [(Architecture of ~); London, 1933-4.]
  • Chetanananda, Swami {transl.} - Avadhuta Gita of Dattatreya : The Song of the Everfree . [Calcutta, 1973.]
  • Growse, F.S. - The Ramayana of Tulasidasa . [Delhi, 1987.]
  • Kumar, S. - The Vision of Kabir . [Ontario, 1984.]
  • Mahadevan, T.M.P. - The Hymns of Sankara . [New Delhi, 1986.]
  • Miller, B.S. {transl.} - Jayadeva’s Gitagovinda : The Lovesong of the Dark Lord . [New York, 1977.]
  • Patanjala - Yoga-Sutra . [transl.: Bengali Baba; Poona 1949.]
  • Pratyagatmananda, Saraswati - Japa Sutram . [Madras, 1971.]
  • Shankaranarayanam, S. - Devimahatmyam : Glory of the Divine Mother . [Pondicherry, 1968.]
  • Tagore, R. - Songs of Kabir . [New Delhi, 1985.]

Magyarul:

  • Patandzsali - Jógaszútra . [ford.: Fórizs László; in Dhammapada - Az erény útja . Farkas Lőrinc Imre, Budapest, 1994.] (» Jógaszútra)

Word formátumban [« word ]

[« tartalom ]

Kali Yantra

[« vissza ]

[ előre »]

Om Nammo Sivaya

trishula

line

Kérlek támogasd a Hindu Könyvtárat!
(Please support the Hindu Library!)

A TE támogatásodra is szükség van!
(YOUR support keeps this site running. Thank you!)

line

Kapala

 

Creative Commons License

Teteje


         

Hinduism                         

 

Web Matrix

line

anthropology | buddhism | hinduism | taoism | hermetics | thelemagick | philosophy | religion | spiritualism | poetry | parapsychology | medicine | transhumanism | ufology

line

Last updated: 24-10-2024

privacy policy | terms of service