1999.
NŐI PRINCÍPIUMOK |
Család |
Dhjáni Buddha |
Női fél [1] |
|
Kula [3] Istennőcsalád |
|
4 irány Istennői |
Női Bódhiszattva |
Őrző |
Helyzet |
Tathágatha
v. Csakra (Beteljesült) |
VAIRÓCSANA
“A Ragyogó” |
VADZSRADHÁT-VÍSVARÍ
“Gyémánttér” |
(VADZSRASATTVA) |
Radzsakí
‘fürdető nő’ |
|
|
Usnísísavidzsajá
|
|
CENTRUM |
Khadga v.
Karma v. Szamaja |
AMÓGHASZIDDHI
“A Makulátlan Beteljesülés” |
ZÖLD TÁRÁ
“Gyémántszél” |
VADZSRA-KÁMESVARÍ |
Padminí
‘lótusznő’ |
Karmavadzsrí “A Rítusok
gyémántja” |
Nrtjá
‘tánc’ |
Mahásrítáriní
|
Amritadája |
ÉSZAK |
Padma (Lótusz)
|
AMITÁBHA
“A Határtalan Fény” |
PÁNDARA-VÁRINÍ
“Gyémánttűz” |
VADZSRASZMRTI |
Mrgí
‘táncosnő’ |
Dharmavadzsrí “A
Tan gyémántja” |
Gítá
‘ének’ |
3 női bodhiszattva |
Hájagríva |
NYUGAT |
Ratna (Ékkő)
|
RATNASZAMBHAVA
“Az Ékkő Közepe” |
MÁMAKÍ
“Gyémántvíz” |
KILIKILÁ |
sankhiní
‘kagylónő’ |
Ratnavadzsrí
“Ékkő gyémántja” |
Málá
‘virágfűzér’ |
Aparádzsítá
|
Jamántaka |
DÉL |
Vadzsra (Villám
v. Gyémánt) |
AKSÓBHJA
“A Zavartalan” |
LOCSANÁ
“Gyémántföld” |
RÁGAVADZSRÁ |
Hasztiní
‘elefántnő’ |
Szattvavadzsrí
“Érző
lények gyémántja”
|
Lásjá
‘buja mozgás’ |
4 női bódhiszattva |
Vidzsája |
KELET |
[1] Ez a megfeleltetés a Guhjaszamádzsatantra alapján történt. A Hévadzsratantra
a következő női feleket sorolja fel: Aksóbhja női fele Traivrttá ; Ratnaszambhava női fele Káminí ; Amitábha női fele Géhá ; Amóghasziddhi
női fele Csandiká .
[2] Ánandagarbha : Srí-Paramádja-mantrakalpakhandanáma című műve alapján. Az öt istennő egyben perszonifikációja Srí-Vadzsraszattva (az öt dhjáni-buddha lényegét megtestesítő istenség)
öt sziddhi-jének. Az öt sziddhi a bóddhicsitta megvalósításának
öt lépcsőfokát jelenti. Ez az öt lépcsőfok a következő: 1) bóddhicsitta
2) megértése 3) realizációja 4) el-nem-hagyása 5) a megvalósítottság
által jellemzett tudás. Ezt az öt lépcsőfokot reprezentálja az öt istennő,
akiket gyakran Mah á vadzsradhara Testéből, Beszédéből és Tudatából
fakadó ‘pecsét’-eknek (mudrá) is hívnak. Ezért nevezik
őket az ‘öt titok’-nak (gsan ba lna) is.
[3] Ez a felosztás Klon-rdol bla-ma: Anuttara-jóga-tantra című
művéből való. (Megtalálható még a Kámaszútra II. fejezetében is.)
Lva-va-pa szerint a K á masz ú trával ellentétben következő képen a
következő képen kell ezt értelmezni: A hatféle élőlény közül a ‘padminí’ a Deva családot reprezentálja, a ‘hasztiní ’ a Jaksasz családot, a ‘sankhiní ’ az Emberek
családját, míg a ‘csitriní’ a Préta családot. Tson-kha-pa
azonban ezt a felosztást csak az emberi nőkre tartja érvényesnek, míg
az isteni leányokra (szurakanjá) és a félisteni
leányokra (daitjakanjá) más osztályozást hoz. Ez
a ‘hármas’ felosztás a Test-Beszéd-Tudat hármas megvalósítási fokozatot
tükrözi.
[4] Mahápandita: Nispannajógávalí című műve alapján. A 4 főirány istennője egyben
képviseli az istennők lényegiségét.
ALKOTÓELEMEK |
Család |
Szkandha |
Indrija (Érzékszerv) |
Érzék- tartomány |
Adhisthána (Felügyelet) |
Spans Pa (Vágyfajta) |
Amrta
(Ital) |
Szín |
Tattva
(Elem) |
Minőség |
Tathágatha
v. Csakra (Beteljesült) |
vidzsnyána
(tudomás) |
manasz
(tudat) |
dharma
(forma) |
csitta
(szellem) |
móha
(tudati sötétség) |
Emberi Hús |
Zöld |
ákásha
(tér) |
|
Khadga v.
Karma v. Szamaja |
szamszkára
(indítattás) |
srotra
(hallás) |
sabda
(hang) |
karma
(cselekedet) |
írsá
(irigység) |
Spermium |
Fehér |
váju
(levegő) |
Gáznemű |
Padma (Lótusz)
|
szamdzsnyá
(észlelet) |
ghrána
(szaglás) |
gandha
(illat) |
vák
(beszéd) |
lóbha
(vágy) |
Vér |
Vörös |
tédzsasz
(tűz) |
Tüzes |
Ratna
(Ékkő) |
védaná (érzet)
|
dzsihvá
(ízlelés) |
rasza
(íz) |
guna
(érzékszerv) |
abhimána
(büszkeség) |
Vizelet |
Sárga |
apasz
(víz) |
Folyékony |
Vadzsra
(Villám v. Gyémánt) |
rúpa
(forma) |
kája
(tapintás) |
szprastavja
(tapintott) |
kája
(test) |
kródha
(harag) |
Széklet |
Sötét Kék |
prthivi
(föld) |
Szilárd |
FÉRFI PRINCÍPIUMOK |
Család |
Férfi Bódhiszattva [5] |
Mahásattva |
Bódhiszattva fokozatok [6] |
Dákiní |
Az 5 Világ |
Buddha testek |
A tudat 5 burka |
Mudrá |
Díszek [7] |
Tathágatha
v. Csakra (Beteljesült) |
Szamanta-bhadhra |
Ksitigarbha
“Gyémánt Test” |
szudurdzsajá
(legyőzhetetlen) |
Jama temetője |
Dévalóka
(Istenek világa) |
Szvabhávakája
Önvalótest |
á nandamája
- kósa
Öröm test |
|
Rucsakam
(Kar- és Lábkötő) |
Khadga v.
Karma v. Szamaja |
Viskambhin |
Maitréja
“Gyémánt Gyözelem” |
arcsismatí
(ragyogó) |
Jama küldötte |
Aszuralóka
(Félistenek világa) |
Dharmakája
Tantest |
Vidzsnyánamája
- kósa
Tudat test |
Dharmamudrá |
Mékhalá
(Öv) |
Padma (Lótusz)
|
Avalokitésvara |
Lokésvara
“Gyémánt Szó” |
prabhákarí
(megvilágosító) |
Vaddisznó-arcú |
Jaksalóka
(Állatok világa) |
Rúpakája
Formatest |
Manómája
- kósa
Gondolat test |
Szamajamudrá |
Kundalam
(Fülbevaló) |
Ratna
(Ékkő) |
Akásagarbha |
Akásagarbha
“Gyémánt Elmélkedés” |
vimalá
(makulátlan) |
Kutya-arcú |
Prétalóka
(Szellemek világa) |
Szambhógakája
Élvezőttest |
Pránamája
- kósa
Finom test |
Mahámudrá |
Kanthiká
(Nyaklánc) |
Vadzsra
(Villám v. Gyémánt) |
Manydzsusrí
v. Vadzsrabhairava |
Szarvávarana-viskámbin
“Gyémánt Tan” |
paramuditá
(örömteli) |
Bagoly-arcú |
Nirájalóka
(Pokol világa) |
Nirmánakája
Látszattest |
Annamája- kósa
Fizikai test |
Karmamudrá |
Mukuta
(Fejdísz) |
[5] Buddhaguhja : Durgati-parsiódhanárthavjanydzsana-vrtti című művében a következő
képen osztályozza a bódhiszattvá-kat: Vadzsra-család:
Maitréja, Manyjusrí, Gandhahaszti, Dzsnyánakétu. Ratna-család:
Bhadrapála, Amóghadarsi, Ákásagarbha, Aksajamati. Padma-család: Pratibhánakúta, Mahászthámaprápta, Szarvápájanydzsaha, Szarvasókatamonirghátamati. Khadga-család: Dzsálin prabha, Csandraprabha, Amrtaprabha,
Szamantabhadra.
[6] Egy másik felosztásban az öt fokozat a következő: 1) Abhimukí (Szembenálló);
2) Dúramgamá (Messze-nyúló); 3) Acsalá (Mozdulatlan); 4) Szádhumatí (Tökéletes Bölcsesség); 5) Dharmaméghá (A Tan Felhője).
[7] A Hévadzsratantra szerint a Díszek maguk megtestesítik az
5 dhjáni buddhát.
|
Család |
Bídzsa Mantra |
Csakra |
Váju |
Múdra Istennője |
Múdra |
Anurága
"Öt nyíl" múdra |
Dhjána |
Vidzsnyána |
s akti |
Tathágatha
v. Csakra (Beteljesült) |
OM (Fehér) |
Szahaszrára |
Vjána (kereszt-légzés)
|
|
Dharmacsakra
(kerék forgatása) |
Niscestíkarana
Öntudatlan mozdulatlanság |
Szamádhi
(elmélyülés) |
ádarsa
‘tükör-tudat’ |
ánanda-sakti
megváltás |
Khadga
v. Karma v. Szamaja |
HRÍ (Vörös) |
Visuddha |
Udána
(felső-légzés) v. szamána [ 8] |
Szparsavadzsrí |
Abhadzsa
(félelem-nélküliség) |
Múrcchana
Révület |
Anuszmrti
(összeszedettség) |
krijánuszthána
‘cselekvő-tudat’ |
krija-sakti
ható képesség |
Padma (Lótusz)
|
ÁH (Zöld) |
Anáhata |
Apána
(kilégzés) v. udána |
Ghandhavadzsrí |
Dhjána
(elmélyedő) |
Niësmarana
Elvarázsoltság |
Dháraná
(megtartás) |
pratjavéksá
‘megkülönbözte-tő-tudat’ |
dzsnyána-sakti
tudatosság |
Ratna (Ékkő)
|
TRAM v. SZVÁ (Sárga)
|
Manipúra
(Nábhipadma) |
Szamána
(közép-légzés) v. prána |
s abdavadzsrí
|
Varada
(adakozó) |
Mohana
Zavaradottság |
Pránajáma
(légzés) |
szamatá
‘egyenlő-tudat’ |
iccshá-sakti
akarat |
Vadzsra
(Villám v. Gyémánt) |
HUM (Fekete) |
Muládhára |
Prána (tovább-légzés)
v. apána |
Rúpavadzsrí |
Búmiszparsha (tanulságul
hívó) |
Madana
Szexuális őrület |
Dhjána
(meditáció) |
dharmadhátu
‘alap-tudat’ |
cit-sakti
értelmi képesség |
[8] Az Advajaszamutávidzsaja
szerint
Csakra
|
Lótusz
|
Tattva
|
Indrija
|
Érzékelés
|
Cselekvés
|
Váhaná
|
Mantra
|
Dévatá
|
Sakti
|
Lóka
|
Szahaszrára
|
1000 |
Szat csit ánanda |
|
|
|
|
|
Paramsiva |
|
Szatja-lóka |
Ádzsnya |
2 |
Manasz |
|
|
|
|
Om |
Szambhu |
Hákiní |
Tapó-lóka |
Visuddha |
16 |
Ákasa |
Hallás |
Fül |
Száj |
Fehér Elefánt |
Ham |
Szadásiva |
Sákiní |
Jana-lóka |
Anáhata |
12 |
Váju |
Tapintás |
Bőr |
Nemiszerv |
Antilop |
Jam |
Isa |
Kákiní |
Mahar-lóka |
Manipúra |
10 |
Tédzsasz |
Látás |
Szem |
Végbélnyílás |
Kos |
Ram |
Rudra |
Lákiní |
Svar-lóka |
Szvádhishtána
|
6 |
Apasz |
Ízlelés |
Nyelv |
Kéz |
Makara |
Vam |
Visnu |
Rákiní |
Bhúvar-lóka |
Múládhára |
4 |
Prthiví |
Szaglás |
Orr |
Láb |
Airvata |
Lam |
Brahmá |
Dákiní |
Bhúr-lóka |
|
Word formátumban [« word ] |