Rimóczi László - Tarr Dániel
Tízmilliószoros napok
- Daydharma Protector Days -
2011.
Amit ma gondolsz, tízmilliószoros erővel válik valóra
A tibeti kultúrában "nagy" Buddha (Dharmacsakra) napokat hívják 10 milliószoros napoknak. Sorrendben az első holdhó
15., negyedik holdhó 15., hatodik holdhó 4. és kilencedik holdhó 22. napja. Az első holdhó, 15., negyedik holdhó 15., hatodik holdhó 4. és kilencedik holdhó 22. napja. Az első holdhó,
egyben a tibeti újév első napja. Évente négy ilyen nap van a tibetiek szerint.
A tízmilliószoros napokon érdemes minden gondolatunkra ügyelnünk, mert óriási teremtőerővel hatnak vissza. Ajánlatos ilyenkor pozitív gondolatokra koncentrálni, illetve jót kívánni másoknak és a világnak. A negatív gondolatokat lehetőleg hagyjuk másnapra. Ezeken a napokon minden teremtés tízmilliószoros erővel hat.
A telihold és újhold napjai pedig 100-szorosak! Tegyetek meg mindent, amit szeretnétek tízmilliószoros erővel hatni!
A 10 milliószoros napok jelentősége
A 10 milliószoros napokon minden teremtés 10 milliószoros erővel hat. Ez mind a pozitív, előremutató fejlődést segítő gondolatokra, érzelmekre, a szeretettel teljes szándékokra, az előre vivő akaratra, mind az ennek ellenkezőjét képviselő negatív, visszahúzó, fejlődésed Útját nem segítő gondolatokra, érzelmekre, megnyilvánulásokra, szándékokra és akaratra egyaránt igaz. Minden megnyilvánulásod, tetted következményei tízmilliószorosan hatnak és hatnak vissza rád.
A mindennapokra is igaz, hogy gondolkodásod határozza meg valóságodat. Te tervezed meg Utadat, Te teremted meg körülményeidet, kapcsolataidat, kapcsolataid minőségét. Te választod meg, hogy kivel és mivel kívánsz kapcsolatba kerülni földi léted során. Ahogy minden anyagi létezés egy teremtő gondolat eredményeként jön létre, úgy minden ami a világodat meghatározza a te teremtményed. Alapvetően azok a gondolataid határozzák meg valóságodat, amelyeket nap mint nap elgondolsz. Amennyiben ezek előremutató – a saját értékítéleted szerint – pozitív gondolatok, akkor a valóságod is olyan lesz, amilyet szeretnél. Amennyiben viszont gondolataid minőségét számodra el nem fogadható gondolatok többsége határozza meg, akkor nem érzed jól magad a bőrödben.
A tízmilliószoros napok jelentősége abban áll, hogy amennyiben ezeken a napokon tudsz gondolkodásodon változtatni és olyan gondolatokkal megtölteni elmédet, amelyek céljaid felé vezetnek, megnyugvással és békével töltenek el, akkor nagy lépést tudsz abban az irányban tenni, hogy megszabaduljál nem szeretett gondolataidtól. Amennyiben e gondolatok alapján cselekedni is hajlandó vagy nagy lépést tehetsz arra, hogy megszabadulj el nem fogadható, régi szokásaidtól, érzelmeidtől vagy tetteidtől. |
|
Százszoros napok
Százszorosan teremtő napból több van. Általános megfigyelés, hogy teliholdkor és újholdkor sokkal érzékenyebbek vagyunk. A tibetiek szerint minden telihold és újhold napja százszoros teremtő erővel bír. Amit ezeken a napokon adunk, azt százszorosan kapjuk vissza. Ezekre a napokra is érdemes figyelmet fordítani, csakúgy, mint érzelmeinkre. Gyújtsunk meg egy füstölőt, egy mécsest és ajánljuk fel az emberiségért. Kérjük, hogy minden ember szívében jelenjen meg a szeretet, az elfogadás, a megértés és a megbocsátás, mind önmaga, mind a világ felé. Küldjünk fényt a Földnek és az emberiségnek.
Jó tudni, hogy minden telihold és újhold napja eleve százszoros erővel bír karmikus szinteken. Amit ezeken a napokon adunk, azt százszorosan kapjuk vissza. Minden, amit teszünk, visszaszáll ránk. Ez a karma. Figyeljünk ezekre a napokra is és csak olyat adjunk, amit mi is szívesen elfogadnánk. Figyeljünk arra is, hogy ilyenkor sokkal érzékenyebbek vagyunk.
Buddha és a Dharmacsakra napok
A tibetiek évente négy ilyen napot tartanak nyilván: ez az első holdhónap 15. napja, a negyedik holdhónap 15. napja, a hatodik holdhónap 4. napja és a kilencedik holdhónap 22. napja.
Az első 10.000.000 nap: Chötrül Düchen = "A vajmécsesek ünnepe"
Az első tízmilliószoros nap az első holdhónap 15. napjára esik. Ez hatalmas jelentőséggel bíró nap. Ez tibeti nevén a Chotrul Düchen, magyarul a vajmécsesek ünnepe. Ezen a napon a tibetiek hagyományosan jakvajból készült - manapság már használnak növényi olajból vagy tisztított vajból formált gyertyákat is -, virág-, madár- vagy fa alakú lámpásokat gyújtanak, hogy megemlékezzenek Buddha csodálatos tetteiről, amelyeket követői hitének megerősítésére hajtott végre.
Budda csodák bemutatásának ünnepe (Chotrul Duchen) :
Az első nap neve: a Csodák ünnepe, melyet az első tibeti holdhónap teliholdján tartunk. Az év első tizenöt napja annak a tizenöt napnak az ünneplése, amikor Buddha minden nap más csodát mutatott be azért, hogy jövendő tanítványai érdemeit és odaadását növelje.
A második 10.000.000 nap: Saka Dawa Düchen = "A születés, a megvilágosodás és a halál napja"
A második jeles nap a negyedik holdhónap 15. napja. Ezt a jeles napot a tibetiek Saka Dawa Düchen-nek nevezik, és valóban fontos ünnep ez a buddhisták körében, hiszen a tradíciók szerint a holdnaptárban ugyanerre a napra esett Buddha születése, majd megvilágosodása 35 éves korában, és végül a halála, vagyis belépése a nirvánába is.
Budda megvilágosodása és paranirvánájának ünnepe (Saga Dawa Duchen) : A negyedik tibeti holdhónap teliholdja a Veszák, Buddha Sákjamuni megvilágosodásának és Paranirvánába térésének évfordulója. Harmincöt éves korában Buddha elérte a megvilágosodást Bodhgajában. Születésnapját is ezen a napon ünnepeljük."
A harmadik 10.000.000 nap: Chokhör Düchen = "Az imakerék ünnepe"
A Chokhor Düchen a harmadik a hatodik holdhónap 4. napja, ez a jeles nap éppen mára esik! Ezen az ünnepen a tibetiek Buddha első beszédére, a Négy Nemes Igazság tanára emlékeznek. Buddha éppen hét héttel a megvilágosodása után kezdte el hívei tanítását, méghozzá a legenda szerint az indiai istenek, Indra és Brahma kérésére.
A Tan kerekének megforgatása (Chokhur Duchen) :
A hatodik tibeti holdhónap negyedik napján Buddha hét hétig nem tanított, végül azonban Indra és Brahma ösztönzésére megforgatta a Tan Kerekét - első ízben Szarnathban, ahol a Négy Nemes Igazságot tanította.
A negyedik 10.000.000 nap: Lhabab Düchen = "A mennybemenetel napja"
A Lhabab Düchen, azaz a negyedik tízmilliószoros nap pedig a kilencedik holdhónap 22. napja. A mennybemenetel napján Buddha az égiek közé ment, hogy tanításait az isteneknek is elmondja, és hogy köszönetet mondjon az édesanyjának, amiért segített neki kiszabadulni az élet körforgásából. Hívei kérésére azonban nem maradt az égiek között, hanem Visvakarma isten létráján visszatért a földre.
Budda mennyekből alászállásának ünnepe (Lha Bab Duchen) : A kilencedik tibeti holdhónap 22. napján Buddha Sákjamuni alászáll az istenek birodalmából és Buddha anyja, Indra birodalmában születik újjá. Buddha három hónapot tölt tanítással az istenek birodalmában, hogy anyját megszabadítsa és jóságát viszonozza, ugyanakkor az istenek javát is szolgálja.
|
Az ilyen napok kiváló lehetőséget teremtenek, hogy arra gondoljunk, amit teremteni, elérni és beteljesülve látni szeretnénk az életünkben. A kívánság tízmilliószoros erővel fog hatni. Minden tízmilliószoros napon minden teremtő tett vagy gondolat tízmilliószoros erővel fog hatni. Ez érvényes a pozitív, előremutató gondolatokra, érzelmekre, mind a negatív szándékra. A mindennapi életben is ugyanúgy igaz, hogy gondolkodásunk határozza meg valóságtudatunkat: amit kivetítünk, könnyen valóságba fordulhat. Mi teremtjük meg a körülményeinket, kapcsolatainkat és azok minőségét. Mi választjuk meg, hogy kivel és mivel kívánunk kapcsolatba kerülni földi létünk során. Ahogy minden anyagi létezés egy teremtő gondolat eredményeként jön létre, úgy minden, ami a világunkat meghatározza, a mi teremtményünk.
Az év négy nagy ünnepe Buddha életével kapcsolatos. Ezeket a napokat ajánlatos intenzív gyakorlással tölteni – tudtuk meg a Karma Kagyüpa Buddhista Közösségtől. "Az első nap neve: a Csodák ünnepe, melyet az első tibeti holdhónap teliholdján tartunk. Az év első tizenöt napja annak a tizenöt napnak az ünneplése, amikor Buddha minden nap más csodát mutatott be azért, hogy jövendő tanítványai érdemeit és odaadását növelje. A negyedik tibeti holdhónap teliholdja a Veszák, Buddha Sákjamuni megvilágosodásának és Paranirvánába térésének évfordulója. Harmincöt éves korában Buddha elérte a megvilágosodást Bodhgajában. Születésnapját is ezen a napon ünnepeljük." |
A hatodik tibeti holdhónap negyedik napján Buddha hét hétig nem tanított, végül azonban Indra és Brahma ösztönzésére megforgatta a Tan Kerekét - első ízben Szarnathban, ahol a Négy Nemes Igazságot tanította. A kilencedik tibeti holdhónap 22. napján Buddha Sákjamuni alászáll az istenek birodalmából és Buddha anyja, Indra birodalmában születik újjá. Buddha három hónapot tölt tanítással az istenek birodalmában, hogy anyját megszabadítsa és jóságát viszonozza, ugyanakkor az istenek javát is szolgálja.
Karma Kagyüpa Buddhista Közösség tari központjában ezeket az ünnepeket mindig kétnapos Nyungne meditációval töltik. A Dharmacsakrás nap mindig a meditáció második napja. "A Nyungne alatt tartózkodunk a test, a beszéd és a tudat negatív cselekedeteitől, és felkeltjük magunkban a megvilágosodás szellemét. Törekszünk minden lény javára, és meditálunk szellemünk igaz természetén. A Nyungne ideje alatt Csenrézi, a határtalan együttérzés bódhisszattvája meditácóját végezzük, s 24 órára szóló, hajnaltól hajnalig tartó fogadalmakat teszünk, melyek a következők: nem ölünk, nem lopunk, nem élünk szexuális életet, nem hazudunk, nem iszunk alkoholt, nem ülünk kiemelt helyre, csak az előírt időben étkezünk, kerüljük a szórakozást, nem használunk parfümöt és nem viselünk ékszereket." - mesélték.
Mit érdemes ma tennünk?
A lényeg, hogy ne gondoljunk és tegyünk semmi rosszat. Buddhista szent iratok szerint nyolc, hibátlanul, azaz a fogadalmakat megtartva és helyes szándékkal elvégzett Nyungne bizonyosan emberi létformában történő újjászületést eredményez. A helyes szándék azt jelenti, hogy a meditációt nem csak önmagunk, de kivétel nélkül minden lény javára végezzük. Ha azonban nincs lehetőségünk arra, hogy a Dharmacsakrás napot intenzív gyakorlással, pl. Nyungnéval töltsük, akkor is különösen ügyeljünk arra, hogy mindenféle testi, szóbeli, vagy gondolati ártó cselekedetet kerüljünk, és minél több segítő, együttérző, szeretetteli tevékenységgel töltsük el a napot – persze minden napot, de a Dharmacsakrás napot különösen, hiszen ezen a napon akár az ártó, akár az erényes tetteink hatása tízmilliószoros.
Alapvetően azok a gondolataink formálják valóságunkat, amelyek nap mint nap megszületnek bennünk, akár tízmilliószoros a nap, akár nem. A tízmilliószoros napok jelentősége abban áll, hogy lehetőséget adnak tudatosságunk fejlesztésére, hiszen nem csak teremteni tudunk ekkor, de fogadalmakat tehetünk annak érdekében, hogy a rossz szokásainktól megszabaduljunk: változtatni tudunk berögzült gondolkodásmintáinkon és olyan gondolatokkal tölthetjük meg elménket, amelyek céljaink felé vezetnek, megnyugvással és békével töltenek el minket. Kiemelten fontos, hogy ezeken a napokon arra gondoljunk, amit teremteni szeretnénk az életben. Ellenőrizzük a gondolatainkat, a felmerülő érzelmeket. Ha felmerül egy rossz gondolat, vagy valaki felhúz minket, legalább ma ne rendeljük alá magunkat az ártó érzelmeknek, hanem emelkedjünk föléjük és egykedvű nyugalommal szemléljük. Az elkerülhetetlenül felmerülő negatív gondolatokat, érzelmeket tudatosítsuk, majd engedjük el és cseréljük fel számunkra pozitív gondolattal. Ma ünnepeljünk, töltsünk sok időt barátainkkal, fantáziáljunk egy új autóról, házról, végleg törlesztett hitelről, nevessünk sokat. Adjunk hálát minden jóért, ami az életünkben már bekövetkezett.
Erőt kaphatunk ezeken a napokon.
“A hagyomány szerint ezeket a nagy Buddha napokat azért hívják tízmilliószoros napoknak, mert ez e napokon elkövetett erényes tettek, vagy a bölcs gondolatok ereje tízmilliószoros– meséli Csörgő Zoltán a Javas.hu-tól. "Ám ez egy szokásos mondat, hasonlóan ahhoz, ami a buddhista szútrák végén áll: Ha ezt a szútrát csak egyszer is látod, minden szennyeződéstől megszabadulsz. Ez a mahájána buddhizmus módszere, így ad jelentőséget a dolgoknak. Mindettől függetlenül eljátszhatunk a gondolattal, hogy ezek a napok jobban telítettek a szent idő erejével, s ezáltal kiemelkednek a hétköznapokból. Ha így tekintünk a tízmilliószoros napokra, akkor erőt kaphatunk ahhoz, hogy ezeken a napokon is tudatosak legyünk, sőt még tudatosabbak, mint előző nap. Érdemes felidéznünk, hogy ezen a napon is nagyot léphetünk előre, hogy eligazodjunk saját bensőnk labirintusában.”
A mantrák is fokozott erővel hatnak.
„Ezeket a napokat különleges hatású napoknak tartjuk, és mindegyiknek más a jelentősége – meséli Gábor (39) buddhista gyakorló. "A Dharmacsakrás napokon meghatalmazásokat is kaphatunk, a tavalyi évben például az a megtiszteltetés érte a gyakorlókat, hogy május 27.-én a Tiszteletreméltó Láma Kalszang adott Sárga Dzambala meghatalmazást. Különleges és ritka alkalom ezen a szerencsés napon meghatalmazást kapni egy tibeti Lámától. A Sárga Dzambala a bőség egyik istensége, gyakorlói a következő eredményeket érhetik el: jószerencse, erkölcsi tisztaság, hosszú élet, intelligencia növekedése, és az anyagi és szellemi szükségletek kielégítése. Az említett napon éppen három különleges esemény esett egybe: Buddha születése, megvilágosodása és a Parinirvánába távozása. A gyakorlók ezeken a napokon meditációkat végeznek és pudzsákat tartanak. Az ilyenkor elmondott mantrák is fokozott erővel hatnak.” |
|
Javaslatok az e napi tevékenységekre
fontos, hogy ezeken a napokon tudatosabbak legyetek, mint máskor. Arra gondoljatok,
amit teremteni szeretnétek az életetekben: harmóniát, békét, bőséget. Legyetek alázatosak,
megbocsátóak. Engedjétek, hogy a szeretet járja át és ragyogja be napotokat, majd
terjesszétek ki ezt az érzést önmagatokból, átölelve Földanyánkat. Küldjetek fényt
minden létezőnek! Képzeljétek el bolygónkat békésnek, szeretettelinek, termékenynek,
egészségesnek! Ha negatív érzelmeitek, gondolataitok merülnek fel, nyilvánítsátok ki,
hogy elengeditek őket. Gondolataitokat alakítsátok át pozitívra. Nagy terheitek feloldását is
érdemes ezekre a napokra időzíteni.
Kiemelten fontos, hogy ezeken a napokon arra gondolj, amit teremteni szeretnél az életedben! Figyelj magadra és légy tudatos! Ellenőrizd gondolataidat, a benned felmerülő érzelmeket. Az elkerülhetetlenül felmerülő negatív gondolatokat, érzelmeket „csípd el”, majd egyszerűen engedd szabadon és cseréld fel azzal - a számodra pozitív - gondolattal, amellyel teremteni szeretnél vagy érzelemmel, amelyet ki szeretnél nyilvánítani az adott helyzetben. Tudatosan fókuszálj a pozitívumokra. Teremts olyan körülményeket magadnak, hogy minél több számodra pozitív helyzettel, személlyel, körülménnyel találkozhassál ezeken a napokon. Ünnepelj! Adj hálát minden jóért, ami az életedben már jelen van.
Ne felejtsd! Amire figyelmedet irányítod, azt fogod megteremteni. Senki nem fogja helyetted eldönteni, hogy ez most neked jó vagy nem jó. TE VAGY AZ IRÁNYÍTÓ! Csak Te tudod a gondolkodásodat meghatározni.
Küldj szeretetteljes gondolatokat szeretteidnek, embertársaidnak, a Föld teremtményeinek és magának a Földanyának. Teremts magadnak és „utazó-társaidnak” szeretetet, békét, bőséget és boldogságot. Adakozz! Adj minél többet önmagadból, önzetlenül, tiszta szeretetből.
Hívd fel mások figyelmét e napok jelentőségére és a napokba rejlő lehetőségekre. Szóljatok minél több embernek, hogy ők is tudatosak lehessenek ezeken a napokon!
Minden olyat tegyél meg, amit szeretnél, hogy tízmilliószoros erővel hasson!
A 10 milliószoros napok időpontjai
A tibeti naptár a hold járására épül. Egy tibeti hónap 30 napból áll, ezért minden harmadik évben egy hónappal megtoldják az évet és ezzel körülbelül behozzák az addigi naptári eltéréseket, és érik utol a külvilágot. Ez a hónap rendszerint az év legsikeresebb hónapjának a megismétlése. Mivel egy hold évben csak 354 nap van, így egyes napokat megdupláznak, másokat kihagynak. Régen Tibetben az állami főasztrológus készítette el a következő évi naptárt, ami igen fejlett matematikai és asztronómiai számításokon alapul. A tibeti hónapokat számozzák, viszont a hét napjait a napról, holdról és az öt látható bolygóról nevezték el.
A különböző tibeti naptárak miatt az alábbi időpontok némileg eltérőek lehetnek. A lenti dátumok többnyire a Kagyü és Rigpa buddhista iskolák által használt Phugpa és Tsurphu különféle kalendáriumokat veszi alapul. 2017-től a dátum meghatározások a Karma Kagyü Calendar - Düchen számításai alapján vannak megállapítva.
» Vallásfilozófia - Tavaszi Napforduló | Nyári Napforduló | Őszi Napforduló | Téli Napforduló
» Buddhizmus E-Könyvtár