Tarr Bence László
A "természet tudománya" Hérakleitosznál
1994.
Előszó
Az alábbi értekezés két nagyobb, jól elkülöníthető részből áll. Az első rész egy átfogó képet próbál nyújtani a korai görögség tudományfelfogásáról, illetve az ebből adódó nehézségeket kívánja körüljárni. A második rész, igyekszik az első részben kifejtetteket alátámasztani Hérakleitosz fennmaradt töredékeinek elemzésén keresztül.
A görög tudományosságról általában:
Önkényesnek tűnhet az a törekvés, hogy a filozófiai gondolkodás hajnalán élő, korai görög bölcselők tanításait egyetlen gondolatkörnek feleltessük meg, hiszen számos szerző felhívja a görög gondolkodást tanulmányozni kívánók figyelmét arra a sajátos tényre, hogy a görög szellemiség (amely egyesek [1] szerint az egész ‘európai’ típusú gondolkodás alapját képezi), nem homogén természetű. Sajátos kétarcúság jellemzi, amiben egymásnak merőben ellentétes aspektusok találkoznak. Frederick Copleston szavaival élve:
“We must realise that there are two sides to the Greek character and culture; there is the side of moderation, of art, of Apollo and Olympian deities, and there is the side of excess, unbridled self-assertion, of Dionysian frenzy, as seen portrayed in the Bacchae of Euripides.” [2]
Ennek a kettősségnek a belátása, és kiterjesztése a görög géniusz egészére elengedhetetlen feltétele annak, hogy teljes és tiszta képet kapjunk világukról. Ugyanis ennek a kettős világnak a méhében fogant meg az európai gondolkodásmód. A kétarcúság kezdettől fogva jellemzi a görög szellem bármely megnyílvánulását. A korai vallásos gondolkodást ugyanúgy, mint a vallásos keret alól felszabaduló későbbi bölcseletet. |
|
Már sok szerző [3] rámutatott, hogy korántsem biztos, hogy a korai görögség számára a homéroszi művekből rekonstruálható vallásos felfogás lett volna az elfogadott. Mint az bebizonyosodott, maga a ‘Homérosz’ név is inkább költők generációit képviseli, semmint egyetlen személyt. S ennek tükrében a homéroszi művekben található világkép ugyan több ember nézetét összegzi, de nem valószínű, hogy ez, a széleskörben vallott világnézet tükre lenne. Hogy milyen is lehetett ez az általános világkép, arra számos elmélet született [4] , azonban ez jelen kérdésfelvetésünk szempontjából másodlagos jelentőségű. Az azonban fontos, hogy Peiszisztratosz, aki kisebb nagyobb megszakításokkal Kr.e.560 és 527 között volt hatalmon Athénban, a homéroszi költeményeket, a mai formájukban ismertette meg az athéni polgársággal. Az ő hatására a művelt görög világban Homérosz lett az ifjúság nevelésének fő forrása. Ha Copleston-nak hihetünk, akkor a homéroszi költemények a görög arculat mérsékelt oldalát képviselik - bár a mai kor szemével nézve ezek a költemények is tele vannak mindent elsőprő vitalitással és válogatott kegyetlenkedéssel. Homérosz színrelépésével azonban a görögség egyáltalán nem felejtette el másik arcát sem. Mint arra Bertrand Russell figyelmeztet:
“A görögök azonban nemcsak a homéroszi vallást megtestesítő olimposzi isteneket imádták sem Homérosz korában, sem később; a népi vallásosságban jelen voltak más komorabb, vadabb elemek is, amelyek a görög szellem fényesebb korszakaiban háttérbe szorultak ugyan, de ugrásra készen vártak a gyengeség és a terror pillanataira.” [5]
Mindebből következik, hogy a Kr.e.VI.-ik században nem történt valamiféle radikális változás, hogy a görögség elhagyva barbár, zabolátlan életmódját hirtelen mai értelemben vett civilizált ‘polgárrá’ változott. Ugyanúgy csatározott tovább a környező népekkel mint annak előtte, sőt továbbra is inkább egymással harcoltak a különböző városállamok. Kiváló példákat találunk erre a trák származású, Athénba származott Thuküdidész művében (melyet Xenophón adott ki), aki kegyvesztetté válva össszegyűjtötte az athéni háborúskodások történetét. Ebből megtudhatjuk, hogy az athéniak válogatott kegyetlenkedéssel irtották ki riválisaikat, erre Copleston is felhívja a figyelmet. [6]
Mindezt azért tárgyaljuk ilyen részletesen, mert ez az a kétarcúság ami nemcsak a görög vallásosságban és életmódban jelenik meg, hanem a görög gondolkodásban is. Ezt a kétarcúságot azonban egy mai ‘mérsékelt’ tudomány- és filozófiafelfogásban nagyon sokaknak nehéz elfogadni. Éppen ezért okozott komoly gondot a XX.sz-i természettudományos szellemet képviselők számára, hogy hogyan értékeljék a korai görögség gondolati ‘termékeit’. Mennyire lehet ezeket a gondolatokat a modern európai szellem (ami alatt a természettudományos gondolkodást értették) előfutárának tekinteni. Lehetetlen ugyanis letagadni, azt a hatalmas hagyatékot, ami a görögökkel hagyományozódott ránk. Ezt nagyon tisztán láttatja velünk Copleston is:
“No one would attempt to deny that the Greeks left an imperishable legacy of literature and art to our European world, and the same is true in regard to philosophic speculation. /.../ In Greek philosophy we see problems come to light that have by no means lost their relevance for us, we find answers suggested that are not without value; and even though we may discern a certain naiveté, a certain over-confidence and precipitation, Greek philosophy remains one of the glories of European achievement.” [7]
Mindez nem azt jelenti - mint arra Theodor Gomperz, a ‘Griechische Denker’ című munkájának első kötetében rámutatott, hogy a ránk hagyományozott gondolatokat és ezek hatását elfogadó módon meg kell tűrnünk. Sokkal inkább az a XX.sz-i természettudós feladata, hogy megtisztítsa ezeket a gondolatokat. Mint azt Gomperz állítja: “majdnem egész szellemi műveltségünk görög eredetű”, ezért elengedhetetlen ennek a gondolatkörnek az ismerete. Csak ekkor lehet bármely tudós képes arra, hogy megszabaduljon túlzott mértékű hatásától - akár elismeri ezt a hatást, akár nem. Ezért ezt a hagyományt úgy ahogy van, nem tudomásul venni nemcsak nem kívánatos, hanem éppenséggel lehetetlen is. Azonban nagyon is úgy tűnik, hogy a modern tudományfelfogás túlzott hangoztatásával, minden elővigyázatosság ellenére, egyes XX.sz-i természettudósok a fürdővízzel a gyermeket is ki kívánják önteni. Ugyanis Ernst Mach-hal az élen sokan igen lesajnálóan nyilatkoznak az “ókori tudomány szűkös és silány maradványairól”:
“Kultúránk végül is lassanként teljesen függetlenné vált; jóval az ókor fölé emelkedett, és egyébbként is egészen új irányba fordult. Súlypontjává a matematikai-, természettudományos magyarázat vált... Ami a filozófiában, a jogi életben, a művészetben és a tudományban az ókori felfogásból nyomokban még megvan, inkább akadályozóan, mint segítően hat, s saját nézeteink fejlődésével szemben tartósan nem tudja megállni majd a helyét.” [8]
Kérdéses, hogy miért kell a modern tudományos módszerekkel versenyeztetni az ókori görög tudományt? Sokakkal egyetértve magam is úgy gondolom, hogy a természettudomány sok alapvető kérdése mind a mai napig lényegében ugyanaz maradt, még ha megjelenítésében megváltozott is. Ennek tükrében nem teljesen világos, hogy mi az új irány, ami felé a modern természettudománynak haladnia kell. Véleményem szerint tehát sokkal inkább a természettudományos kérdések felvetésének módja a természettudomány kritériuma, ezek pedig csak igen keveset változtak.
Amennyiben ezzel egyetértünk, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy Mach valószínűleg túloz ama kijelentésével, hogy az antik tudományfelfogás akadályozza a modern fejlődést. Ami valószínűleg megtéveszthette őt, az pontosan a feljebb tárgyalt kettősség amely a görögséget általában jellemezte.
Még ugyan korántsem bizonyítottuk, hogy a korai görög bölcselők ‘tudósok’ lettek volna, azonban kétségtelen, hogy már Xenophón is, egységes kategóriába sorolta a Szókratész előtt élő bölcselőket. Ez arra utal, hogy valamilyen közös gondolati szál, vagy módszer jellemezte őket. Úgy tűnik, hasonlóképen gondolta ezt bármely későbbi történetíró is. Erről az egyelőre megelőlegezett közös gondolati szálról szeretnénk láttatni, hogy az nem más, mint maga a természettudományos gondolkodás. Azonban nézzük meg, hogy minek gondolták ezt, maguk a későbbi görögök, akik korban jóval közelebb álltak hozzájuk mint mi magunk. Így Arisztotelész Metafizikájának I. könyvében a következő képen szól a korai görög bölcselőkről:
“Az első filozofálók közül legtöbben csak az anyagjellegű elveket tartották minden dolog elveinek. Azt mondották, hogy a létezőknek az az eleme és az a kezdete, amiből minden létező dolog van és amiből eredetileg keletkezik, s amibe végül megromlásakor visszatér, miközben a szubsztancia megmarad, noha tulajdonságaiban változást mutat.” [9]
Ebből nem csak az válik világossá számunkra, hogy a korban hozzájuk közelebb álló Arisztotelész is valamiféle egységes rendszert látott meghúzódni a legkülönbözőbb korai gondolkodók különféle magyarázóelvei (arkhé) alatt, hanem az is, hogy ezen elvek rendszerét, egységes módszernek tekinti - és ezt majd saját filozófiája tükrében bírálja is. A fenti idézetből az is kitűnik, hogy Arisztotelész ezen elvek általános jellemzőjének azt tartja, hogy anyagjellegűek. Mindezek alapján bátran mondhatjuk, hogy igenis létezik egy közös gondolati szál a korai bölcselők tanításaiban. Ugyan az Arisztotelész idézetéből kiolvasható, hogy ez a közös gondolkodási mód oda vezetett, hogy anyagjellegű ősprincípiumokkal kezdték magyarázni a világot, de, hogy magának a gondolkodásnak mi volt a módszere, az nem. Ezt a közös módszert mindazok, akik az eleai iskolát, s ezen belül is Xenophanészt veszik alapul, a ‘racionális mítoszmagyarázat kezdetének’ nevezik, s ebben nem is tévednek, hiszen ez a világszemlélet és a belőle kibontakozó módszer radikálisan újszerű a homéroszi világképhez képest. S minthogy valóban teljesen újszerű a homéroszi világhoz képest, kénytelen reflektálni elődjére, s ezt bizony gyakran kritikusan teszi. [10]
Azonban, ha komolyan vesszük a korábban kifejtetteket, mely szerint a görögséget egy sajátos kétarcúság jellemzi, akkor nem gondolhatjuk, hogy ezzel a kritikai váltással azonnal ‘racionális’-sá is vált volna a görögség. Ugyanúgy nem, mint ahogy a Peiszisztratosz által bevezetett Homérosz-kultusz sem szüntette meg a vele párhuzamosan létező, de történetiségét tekintve korábbi Dionüszosz-kultuszt. Hiszen Xenophanésznál is számos töredék utal valamiféle belső, misztikus tapasztalásra, s nem az istenség gondolata ellen szól, hanem az istenség homéroszi ábrázolása ellen. Ő maga ugyanúgy dionüszoszi marad, misztikus és istenfélő. [11] Éppen ezért a preszókratikus bölcselők nem tekinthetők mai értelemben vett ‘racionális’ gondolkodóknak. Mint arra Bertrand Russell felhívja a figyelmet:
“A görög filozófusok (mint majd a későbbi korok gondolkodói is) két csoportba oszlottak: egy részük elsősorban tudós volt, más részük elsősorban hívő. Az utóbbiak - közvetve vagy közvetlenül - jórészt a Bakkhosz vallásból merítettek.” [12]
Ez így természetesen igaz, de véleményem szerint ez a két csoport nem különíthető el egymástól, sőt gyakran egyetlen szerző is tekinthető ‘tudós’-nak és ‘hívő’-nek, mint például Platón. De többszörösen igaz ez az összes preszókratikus bölcsre, hiszen bármelynél fellelhetjük a vallásos tisztelet hangjait, míg a tudományosság első megfogalmazói is ők maguk - mint azt az alábbiakban bizonyítani szeretném.
Ha visszatérünk ezután a rövid kitérő után a fő vezérgondolathoz, akkor leszögezhetjük, hogy valóban jellemzi a preszókratikusokat a homéroszi világképre irányuló kritikai attitűd, azonban ez sokkal inkább vonzata annak a kialakulóban levő gondolkodásmódnak, mely közös módszere minden preszókratikusnak. Erre a módszerre éppen ezért, a ‘racionális mitoszmagyarázat’ helyett, talán szerencsésebb - az adott kornál maradva - Platón megnevezését használni, ki a preszókratikusok vizsgálódásait, és az ebből születő bölcseletet a ‘természet tudományának’ [13] nevezi. Ennek az az oka, hogy a preszókratikus bölcselők vizsgálódásainak középpontjában a természet állt. Ez azonban egyáltalán nem jelenti, hogy a mai értelemben vett természettudományos vizsgálódásokat folytattak. Azonban a preszókratikus bölcsek tanításait méltató legkorábbi feljegyzések sem hagyják említés nélkül azt a radikálisan új megközelítést, amely általánosan jellemzi ezeket a tanításokat. Francis Macdonald Cornford szavaival élve:
“Minden olvasót meglep a racionalizmus, amely megkülönbözteti ezt a rendszert [a legrégebbi ión rendszerről van szó] a mitikus kozmológiáktól. Aligha becsülhetjük le ezt a jellegzetességet. A milétoszi rendszer olyan jellegzetességekből vezeti le a dolgok eredetét, amelyek annyira ismertek és megszokottak, mint a záporeső. Nem természetfeletti, nem természeti jelenségnek tekinti a világ kialakulását. Hála a ióniaknak és senki másnak, ez a szemlélet vált a modern tudomány egyetemes premisszájává.” [14]
Cornford felvetését kiinduló pontnak véve, miszerint ez a rendszer vált a modern tudomány egyetemes premisszájává, el kell gondolkodnunk azon, hogy valóban a ‘racionalizmus’-e az, ami megkülönbözteti ezeket a gondolati rendszereket a mitikus gondolkodástól. Miért lenne például a “Miként lelkünk - amely nem más mint levegő - hatalmában tart bennünket, éppúgy az egész világegyetemet is a lélegzés és a levegő fogja át.” [Anaximenész B2] kijelentés ‘racionálisabb’, mint a “a földi halandók sorsa után ez: mert az inak nem tartják össze a húst meg a csontot, mindezeket megemészti a tűz, lobogó erejével, rögtön amint a fehér csontok közül éltük elszáll, s lelkük akár az álomkép, röpül erre meg arra.”[Odüsszeia XI.218-222.] gondolat. Mindkettő legalább ugyanannyira spekulatív, s ráadásul mind a kettő elképzelésnek megvan a maga mitikus alapja. Ugyan ezek kiragadott példák, azonban jól mutatják, mint azt a fentiekben már tárgyaltuk, hogy a mai értelemben használt racionalizmus egyáltalán nem jellemzi a preszókratikusokat. Igaz rájuk az, hogy az istenek helyett a természettel foglalkoztak, de ez még önmagában semmivel sincs közelebb a racionalitáshoz. Mind ehhez hozzá kell tegyük, hogy számukra a természet, a phüszisz nem azt jelentette, amit ma számunkra jelent. Sokkal találóbban mutat rá a korai görög gondolkodás tényleges alapgondolatára Erwin Schrödinger, ‘A természettudományos világkép sajátosságai’ című művében:
“Az összefüggésekből kiragadott sok töredéknek az igazi értelme gyakran kétes és homályos, s az egész világkép, amelyet minden forrásmű alapos tanulmányozása után Thalésznak vagy Hérakleitosznak tulajdonítanak, bizonytalan és csak kevésbé érthető. De a férfiak és e korszak szellemtörténeti jelentősége nem is ebben nyilvánul meg; mint már mondottuk, e jelentőség abban áll, hogy a történelem során nyilvánvalóan először kíséreltek meg a természetet önmagából, misztika vagy emberfölötti személyek beavatkozása nélkül megérteni. Első ízben jelentkezik a gondolat: meg kell lennie a lehetőségnek arra, hogy a jelenségek sokrétűségét néhány alapelvre - ezeket később természet-törvényeknek nevezték el - lehessen visszavezetni; először jelentkezik az a gondolat, hogy a természetben minden természetes dolgokkal történik, az a remény, hogy mihelyt helyesen felismerik az alapokat és világosan megértik az ezekből folyó törvényszerűségeket, rögtön megszűnik a természettel szembeni tehetetlen csodálkozás és a tőle való félelem, s a várható eseményekkel kapcsolatos bizonytalanság messzemenően csökken. Ez óriási sejtés volt. Ez a természettudomány alapgondolata.” [15]
Ha valóban elfogadjuk ezt a kitételt, akkor rögtön megkapjuk a természettudomány első kérdéseit (s mint azt korábban jeleztem szerintem a természettudományosság kritériumának elsősorban a kérdésfelvetés tekinthető): Megismerhető-e a világ? Vannak-e benne törvényszerűségek? Ezeket a törvényszerűségeket meg lehet-e érteni? Ilyen jellegű számos kérdés bontható ki ebből a gondolatból. Mint azt az alábbiakban megpróbálom bizonyítani, a preszókratikusok egészen bizonyosan feltették ezeket a kérdéseket. Ha ez igaz, akkor jogosan nevezhetjük ezen elvek közös rendszerét a ‘természet tudománynak’, és megpróbálkozhatunk a preszókratikus gondolkodók természettudományának elemzésével. Azonban csak azzal a kitétellel, hogy szem előtt tartjuk, hogy a preszókratikus bölcs tevékenysége egyáltalán nem fedi mindazt, amit ma természettudomány alatt értünk. Ez persze nem kell, hogy levonjon értékéből, (mint azt Ernst Mach gondolta). Sőt azzal a szándékkal ülünk neki a fejtegetéseinknek, mint John Burnet tette:
“Azt akartam bebizonyítani, hogy a korai ión bölcselőkkel valami új születik - az, amit tudománynak nevezünk -, s hogy ők mutatták meg elsőnek azt az utat, amelyet Európa azóta is követ, s így amint már másutt is megállapítottam, helyesen határozzuk meg a tudományt, ha ‘görög mintájú világszemléletnek’ mondjuk. Ez az oka, hogy a tudomány csak az azoknak a népeknek körében létezik, amelyek görög hatás alatt voltak.” [16]
Persze elsősorban arra kell vigyázni, hogy ne essünk abba a hibába, hogy ezekre a töredékes szövegekre támaszkodva hozzunk túlzónak tűnő ítéleteket; mint ahogyan erre Hegel is figyelmeztet. [17] Másodsorban, mint ahogy arra Copleston hívja fel a figyelmet:
“One might be tempted, therefore, to say that the Ionian thinkers were not philosophers so much as primitive scientists, trying to account for the material and external world. But it must be remembered that they did not stop short at sense, but went beyond appearance to thought.” [18]
Tehát nem azt kívánom bizonyítani, hogy a preszókratikus bölcsek inkább tudósok lettek volna mint filozófusok, hanem csak azt, hogy az ő gondolkodásmódjuk teszi lehetővé a természettudományos kérdésfelvetést. S miután a preszókratika természet tudománya nagymértékben eltér a modernétől, ennek a rövid értekezésnek pusztán annyi a célja, hogy bemutassa, miben különbözött a preszókratikus bölcs módszere, korának gondolkodásától; mi az ami számára a természet tudományát jelentette.
Azonban mielőtt továbbmennénk, még egy kitételt kell tennünk; ezért érdemes Cornford előbbi idézetének közvetlen folytatásában található fontos gondolatot megvizsgálni:
“Ha elvetjük azt a gondolatot, hogy a filozófia vagy a tudomány anyátlan Athéné módjára, teljességgel új diszciplínaként született, amely a semmiből tört be a misztikus teológusok és költők uralma alatt álló kultúrába, akkor felismerjük, hogy a racionalizálódás folyamata némiképpen megelőzi Thalész fellépését. És ha figyelmesen tanulmányozzuk a milétoszi szkémát, számos olyan elemre bukkanhatunk, amely nem tulajdonítható a tények elfogulatlan megfigyelésén nyugvó racionális következtetésnek.” [19]
Ennek tükrében valóban el kell gondolkodnunk azon, hogy a preszókratikus bölcselőre jellemző módszer valóban fellépésének idején alakul ki, vagy hosszú folyamat következménye? Ha Platón Prótagoraszára (342b-343b) gondolunk, ott azt találjuk, hogy Szókratész a filozófiai módszer egy jóval korábbi formáját nevezi meg, mint a preszókratika ‘természet tudományát’, és ezt ‘lakónikus kifejezési mód’-nak nevezi. Ezt a módszert a ‘hét bölcs’ [20] -nek tulajdonítja, és úgy véli, hogy a bölcselkedés legelső formája. Figyelembe kell tehát vennünk, hogy a preszókratikus bölcset jellemző, Cornford meghatározását használva, ‘racionalizmus’ egy hosszú folyamat végeredménye. Ez azonban nem jelenti, hogy a ‘lakónikus kifejezési mód’ és a ‘természet tudománya’ egy és ugyanazon dolog lenne. fontos különbségeket találhatunk a hét bölcs tevékenysége és a preszókratikus bölcs tevékenysége között. A lakónikus módszer jellemzője Hegel szerint a következő volt:
“Bölcsességük híre részint azon alapszik, hogy felfogták a tudatnak gyakorlati-lényeges mozzanatát, azaz a magán- és magáért-való általános erkölcsiség tudatát, ezt kifejezték erkölcsi szabályok és részben polgári törvények formájában, s ezeket az államokban is megvalósították; részint azon, hogy elméleti tartalmat elmés mondatokban fejeztek ki.” [21]
Tehát, ha az Arisztotelész által bevezetett öt megismerési formán (mesterség, tudomány, okosság, bölcsesség, ész, [22] ) belül akarjuk meghatározni tevékenységük formáját, akkor azt mindenképpen az ‘okosság’ formájához kell sorolnunk; mivel tevékenységük, a gyakorlati élet területére korlátozódott. Ezzel szemben a preszókratikus bölcs tevékenységét pont ellenkezőleg:
“...a bölcsesség: a természettől fogva legbecsesebb dolgokra vonatkozó tudomány és ész. Ezért van az, hogy az emberek Anaxagoraszt, Thalészt, s a hozzájuk hasonló férfiakat bölcseknek tartják ugyan, de okosnak nem, mert látják róluk, hogy a maguk hasznát nem ismerik, s általában az a véleményük róluk, hogy nagyszerű, csodálatos, nehezen felfogható és emberfeletti dolgokat tudnak ugyan; de ezek mind haszontalanok, mert nem az emberi javakra irányulnak.” [23]
Ha azonban tevékenységük nem a gyakorlati élet dolgaira irányul, jogos feltennünk a kérdést, hogy miben tekinthető ez a módszer ‘természettudományosnak’; hiszen a mai természettudományok tevékenysége egyértelműen erre a területre korlátozódik.
Ezen a ponton bele is foghatunk a preszókratika ‘természet tudomány’ fogalmának kifejtésébe, hiszen ugyanez a gondolat miatt, amely szerint a preszókratikusok tudománya nem alkalmazható a gyakorlati életre, veti el Jonathan Barnes azt az ötletet, hogy a preszókratikus bölcseket tudósoknak tekintsük:
“Was Anaximenes really a precocious quantifier, a Presocratic Boyle? Alas, I suspect he was not. Greek scientists were in general averse to, or incapable of, the application of mathematics to physical processes and phenomena; and there is no evidence that Anaximenes’ theory encouraged them to attempt any such application. Nor is there any evidence that Anaximenes himself had any such application in mind: he had no scale and no instrument for measuring density, and for him density was a quantitative notion only in the weakest sense. The scientific appearance of his cosmological operations is due to chance, not to insight.” [24]
Ez ismételten abból a téves megközelítésből következik, hogy a preszókratikus bölcseket racionalizáló, gyakorlati szempontokat hangoztató fehérköpenyes, laboratóriumi tudósoknak véli Barnes. Már pedig ezek a korai gondolkodók a természeti jelenségek puszta diagnosztizálásával töltötték idejüket; azzal, hogy megfigyeltek bizonyos jelenségeket. De mint azt Copleston idézetéből láttuk (6.oldal), nem álltak meg a puszta megfigyelésnél. Elméleteket gyártottak, amelyek segítségével magyarázhatták ezeket a megfigyelt jelenségeket. Az elméleteik azonban nem arra voltak hivatottak, hogy azokat alkalmazva valamiféle induktív következtési láncon keresztül a jövöre vonatkozó ‘hasznos’ predikcióhoz jussanak. Mint azt a ‘hét bölcs’ kapcsán kifejtettük, az ókori bölcs számára nem volt fontos, hogy elméletei valami közösség hasznát szolgálják.
Mindemellett önmagában az a tény, hogy ezeket az elméletek nem alkalmazták a gyakorlatra, még nem jelenti, hogy mellőznék a tudományosságot. Furcsa az a kitétel, amit Barnes követel a preszókratikusoktól:
“Milesians strove towards scientific status but did not quite attain it: the phusiologoi, despite their eagerness to use the senses for all they were worth, failed not only to use but even to understand the experimental method of modern science. /.../ crudely put, the Milesians did not indulge in experiments and hence were not scientists.” [25]
Sajnos ennek a követelménynek valóban egyetlen preszókratikus sem tudott volna megfelelni, egyrészt azért, mert a fentebbi kijelentéssel ellentétben nem is akartak tudományos státuszt, másrészt az ő módszerük Barnes elvárásával ellentétben nem is induktív, így nehezen várható, hogy kisérleti módszerhez vezessen. Már Barnes előzőleg idézett gondolatát azzal zárja le, hogy miután a milétosziak módszere nem induktív, az általuk felállított tudományosnak tűnő elméletek nem valami mély belátás miatt tűnnek igaznak, hanem pusztán véletlenszerű ezek egybehangzó mivolta a modern tudományok által megállapított igazsággal. Két ponton helytelen ez a megállapítás: Egyrészt a milétoszi bölcsek, elméleteiket nem azért állították fel, hogy azután azokat a XX.sz-i könyörtelen falszifikációs elmélet által követelt módon megcáfolják; így azután nem is törődtek azzal, hogy más elméletei korrespondeálnak-e velük vagy sem. Ezt látszik bizonyítani az is, hogy a Milétoszban élő bölcsek, Anaximandrosz és Anaximenész, akik bizonyára ismerték az előttük járó Thalész tanítását, sosem törekedtek arra, hogy saját ‘elméleteiket’ az ő képére alakítsák. Másrészt elméleteik teóriák voltak, ami sokkal többet takar, mint a puszta ‘elmélet’ szó. Cornford szerint a ‘teória’ szó orfikus eredetű, és ő “szenvedélyes, beleérző szemlélődésnek” fordítja. Ez azt takarta, hogy az orphikus beavatott, a teórián keresztül (ami a szenvedő istennel való együtt pusztulást és feltámadást jelentette) valami biztosat, megingathatatlant tapasztalt. A teória ennek értelmében bizonyosság. Mégpedig egy misztikus belátáson alapuló bizonyosság.
Ennek értelmében a preszókratikus bölcsek teóriái Barnes feltételezésével szemben, éppenséggel nem a véletlenszerűség hanem a belátás (insight) miatt tűnnek igaznak. (Az a véletlen, hogy a modern tudományos elméletek induktív módon jutnak hasonló megállapításokra.) És ezzel megint emlékeztetni kell magunkat, hogy a görög szellem mindvégig kétarcú. Misztikus belátásokból szerzi bizonyosságait, amikből azután szigorú deduktív módszerrel következtet az egyedi jelenségek világára. Tehát pontosan fordítva, mint azt a modern tudomány teszi. Hogy a ‘teória’ szó, ma már olyan jelentést hordoz amilyet, az Püthagorasznak köszönhető. Hiszen ő volt az, akinél ez a “beleérző szemlélődés” intelektuális alapokon állt, s így ez matematikai bizonyosságokat eredményezett. [26] Nincs ezen mit csodálkozni, hiszen a görögök által kidolgozott matematikai és geometriai tételek alapjai mind ilyen ‘belátásokon’ alapszanak. Hiszen a görögök voltak azok, akik a geometria alapjainak olyan axiómákat tettek meg, amelyek maguktól értetődőek voltak. Azaz igazságukat csak belátni lehetett. Aztán az ilyen belátott axiómákból jutottak - a később kidolgozott deduktív érvelés segítségével - olyan tételek megfogalmazásáig, amelyek egyáltalán nem voltak nyílvánvalóak. Ez adta a görögök számára a puszta, önmagáért való teoretizálásba vetett hit alapját. Ez az a hiányosság, amit lépten-nyomon számon kérnek rajta. Így Bertrand Russell is:
“A matematika terén azonban megmutatkozik a görög szellem egyoldalúsága is, ammennyiben érvelése során deduktív módon mindig abból indult ki, ami magától értetődőnek tűnt, s nem megfordítva, induktív módon abból, amit megfigyelt. E módszer alkalmazásával bámulatos sikereket ért el, melyek nem csak az ókori világot tévesztették meg, hanem még a modern kor nagyobbik felét is. Az indukciós módszer, mely az egyedi tények megfigyeléséből próbál általános érvényű elveket megállapítáni, csak nagyon lassan váltotta fel a dedukcióba vetett görög tévhitet, amely a filozófus elméjéből kipattanó zseniális axiómákból indul ki.” [27]
Ezek után érthető, hogy a preszókratikus bölcs miért nem jutott el sohasem a kisérletezésig. Számára fontosabb volt saját dionüszoszi arca, ami zseniális meglátások által biztosította számára az ‘igazság’ kritériumát. Más kérdés az, hogy az induktív módszer még önmagában nem vezet el a kísérletezésig. Mert ha ez így lenne, akkor Arisztotelész is kisérletezett volna, márpedig erről nincs tudomásunk; ugyanis ő már ismerte az indukciós módszert. [“A tudatos művészet ott jön létre, ahol sok tapasztalati megfigyelésből a hasonló dolgokra vonatkozó egyetlen általános ítélet alakul ki.” Met. 981a] De, mint az evidens, nem is a kisérletezés szolgáltatja az induktív módszer alapját, s ezért Barnes is enyhít a preszókratikusokkal szemben felállított követelményein:
“Yet I am inclined to think that experimentation is not an essential tool of science, and indeed that in some sciences it is of little or no account. An experiment, after all, is merely the artificial generation of observable phenomena. /.../ Nevertheless, it is the observable products, and not the manner of their production, which are scientifically important. /.../ The Milesians had a copious abundance of data to explain: pioneers, with so many fresh phenomena waiting to be observed, they felt no urge to manufacture more.” [28]
Ha pedig a tudományosság kritériuma a tapasztalatgyűjtés, akkor ennek meg kell, hogy feleljenek az ókori bölcsek is. Azt ugyanis egyetlen szerző sem tagadja, hogy ezek a férfiak a természeti jelenségek megfigyelésével töltötték idejüket. (Példa erre Thalész, aki az égi jelenségek tanulmányozása közben esett gödörbe.) Azonban a tapasztalatgyűjtés bármely formája nem felel meg a tudományosság kritériumának, hiszen ha a tapasztalatot szerző egyén valamilyen oknál fogva torzult formában gyűjti be - akár azért, mert érzékszervei hibásak, vagy mert eleve olyan intenciói vannak, hogy csak egy meghatározott típusú jelenséget regisztrál, akkor nem tesz eleget a tudományos objektiválásnak.
És ezzel érkeztünk el a korai görög gondolkodás természettudományának végső jellemzéséhez. Ugyanis miután beláttuk, hogy a modern tudományfelfogással szemben azt sem az indukciós módszer, sem a kisérletezés nem jellemzi, meg kell adnunk, hogy mégis melyek azok a jellemzők, ami miatt egyáltalán tudománynak tekinthetjük. A válasz erre Schrödinger tanulmányában található. Ő ugyanis, mint azt már a korábbi idézetéből kiolvashattuk (lásd 5.oldal), a következő két szempontot teszi meg a természettudományos gondolkodás kritériumának:
a) Az a feltételezés, hogy a természeti történések megérthetők. (Érthetőségi kritérium.)
b) A megismerési folyamatban résztvevő alany kikapcsolása vagy elhagyása, amely a kívülálló megfigyelő szerepébe húzódik vissza. (Objektiválás.)
Ezek alapján nevezi ő a preszókratikus bölcseket a tudomány előfutárainak. Hiszen mint azt már mondottuk ők feltételezik először, hogy a világ megismerhető. S természetes, hogy mind a megismerhetőségnek, az indukciónak, a kisérleti módszernek az érthetőségi feltétel teljesülése az alapkövetelménye. Hiszen csak az érthető meg, amiben bizonyos mértékű rendezhetőség található. S ilyen rendező elveket először a preszókratikusok kezdtek el felmutatni. Schrödinger írja:
“Valóban jelentős lépés volt, hogy ezt az etiológiát abban az időben, amikor a nagy tömegek kétség nélkül hittek benne, s gyakorlati viselkedésüket nagy részben ez határozta meg, azzal a feltételezéssel helyettesítették, hogy a világ olyan megérthető mechanizmus, amelynek működése megfigyeléssel és gondolkodással kikutatható, sőt talán a saját előnyükre előre is látható.” [29]
Ezt a törekvést számos fragmentummal alá lehetne támasztani, de talán élvezetesebb egyetlen preszókratikus bölcs töredékes korpuszán keresztül bemutatni mindezt. Persze Russell felhívja arra a figyelmet, hogy a görög bölcseletnek már számtalanszor emlegetett kettős arca miatt “a görögség szemléletének semmilyen egyoldalú elemzése nem adhat teljes képet róluk” [30] ; hát még ha önkényes módon egyetlen szerzőt, csak egyoldalú szempont alapján elemzünk. Azonban, ennek a dolgozatnak a terjedelme nem engedi meg a túlzó, parttalan elemzést, másrészt jobban követhető az eredeti gondolat, ha csupán egyetlen szerzőt elemzünk. Mindemellett szem előtt kell tartanunk, hogy a kép amit ezután kapunk, koránt sem lesz teljes.
A ‘természet tudománya’ Hérakleitosznál
Hérakleitosz töredékeinek alapos szemügyrevétele után, a fentebb kifejtettek értelmében nem meglepő, hogy mennyire nem a kifinomult, mai értelemben vett tudomány megszokott érvelési módszerével találkozunk. Fennmaradt töredékeit átszövik az úgymond rejtett értelmű, jóslatszerű elemek. Ez különösen jellemzi Hérakleitoszt, akit éppen ezért később a ‘homályos’ (ho szkoteinosz) jelzővel látták el a görögök [31] , ez azonban abból az általános jelenségből fakad, hogy a bölcselkedésnek ez a formája, nem szünteti meg a mitikus gondolkodást, mint azt a fentiekben bebizonyítottuk. Ebben erősít meg bennünket Nyíri Tamás is:
“A kétkedés, a bizonyítás és az érvelés különbözteti meg a filozófiát a mítosztól, bár nem szünteti meg a mitikus gondolkodást. A múltba tekintő, tekintélyi alapon álló, a képzeletre és nem a belátásra támaszkodó mitikus gondolkodásmód a filozófiával együtt él tovább a tudatban.” [32]
Erre utal Hérakleitosz számos töredéke [33] , melyben lépten-nyomon feltűnnek a mítikus elemek, méghozzá az előző részben tárgyalt kritikai felhanggal. Ezt látja igazolva G.S. Kirk is, aki a ‘The Presocratic Philosophers’ című munkájában így ír:
“Heraclitus followed Xenophanes in ridiculing the anthropomorphism and idolatry of the contemporary Olympian religion. Yet the last words of B5 (and also, e.g., B67 and B63) show that he did not reject the idea of divinity altogether, or even some conventional description of it. B14 implies that mysteries would not be utterly worthless if correctly celebrated.” [34]
Láthatjuk tehát, hogy Hérakleitosz ugyanúgy reflektál a homéroszi mítikus hagyományra, mint legtöbb elődje. Számára is fontos ennek a hagyománynak a megtisztítására irányuló törekvés, azonban ez nem ennek a hagyománynak a teljes elvetését jelenti. [35] Mintha Arisztotelész meggyőződését kívánná alátámasztani, miszerint: “a mítoszkedvelő is valahogyan filozófus” [Metafizika 982b]. Hiszen a mítosz is a maga sajátos nyelvén reflektál az őt körül vevő világra, mégha válaszaiban nem is felel meg az érthetőségi kritériumnak, vagy az objektiválásnak. Hérakleitosz éppen ezért a mítosszal szemben új alapokra kívánja helyezni a megismerést. Mi azonban az a terület amely képes új alapokat szolgáltatni a megismerésnek?
A) Az ‘Érthetőségi feltétel’ kimutatása
Ha Hérakleitosz gondolatmenetét követjük végig, akkor az első feladat az, hogy megnézzük mi az amit az emberek többsége ismeretnek nevez, és hogy amit annak nevez, igaz ismeret-e, s milyen alapokon nyugszik:
“Mert miféle nekik az értelmük vagy elméjük? A köznép énekeseire hallgatnak és tanítónak elfogadják a tömeget, nem tudván, hogy sok a hitvány és kevés a jó. [B104] Nem olyanokat gondol a sok ember, mint ahányba belébotlik, és ha tudomásul vette, akkor sem ismeri, csak véli magáról. [B17] [Mert] vélemény az ismerete a legjobb vélekedőnek is, ahhoz ragaszkodik. De pedig Díké is lesújt a hazugságok kovácsaira és vallóira. [B28] Gyermekek játékai az emberi vélemények. [B70] Csalódásban élnek az emberek még arra nézve is, hogy a láthatókat megismerjék, hasonlóan Homéroszhoz, aki görögök között bölcsebb volt mindenkinél. /.../ [B56] Egy nekem tízezer, ha a legkülönb. [B49] Mert egyet választanak mindenekkel szemben a legkitűnőbbnek, el nem apadó hírt a halandók között. A sok ember meg eltöltekezik mint a barmok. [B29]” [36]
Ezekből az egymás mellé rakosgatott töredékekből elég sok minden kiderül. Elsősorban az, hogy a legtöbb ember tévedésben él, miután csak érzékszerveiket használják a megismerésre [B56]. S miután az érzékszervek a dolgok felszínét érintik, az emberek többsége csak ezt ismeri. Éppen ezért a preszókratikus bölcs elfordul a vélemények és a találgatás által vezérelt emberek világától, hogy a hétköznapi tapasztalat mögött rátaláljon a meg nem nyilvánuló igaz világra, ahol (Platón gondolatait idézve:) “az igazán bölcselő természet, aki istentől ihletve valóban a filozófiával való foglalkozásra termett és méltó arra, úgy érzi, mintha valami csodavilágba vivő útról hallana” (VII.levél 340c). Persze nem pusztán valamiféle arisztokratikus pózból válik itt szét a két létszint - bár nem tagadhatjuk ennek felhangjait,- hanem magában a világ szemléletének módjában van itt a különbség. Annak felismerése ez, hogy az igazi okok a látszat mögött húzódnak meg. Ezért mondja Hérakleitosz, hogy “A természet rejtekezni szeret.” (fusiV kruptesqai filei) [B123]. Kirk fordítását véve alapul, a természet kifejezésen, itt a dolgok igaz alkatát, összetételét [37] érti Hérakleitosz; és ennek tükrében válik érthetővé B1-es fragmentuma melyben a ‘fölfejtve mindent természete szerint’ (diairewn ekaiston kata jusin) a dolgoknak ezt, az igaz természetét jelenti:
“Bár a logosz ez, örökre képtelenek értelmetlenségük miatt felfogni az emberek előbb is, mint hallották volna, s azután is, hogy már meghallották. Mert bár minden eszerint a logosz szerint lesz, mégis olyanok, mintha nem vennének tudomást róla, mikor megismerkednek oly szavakkal és tényekkel, amelyeken én végigvezetem őket, fölfejtve mindent természete szerint és megmagyarázva hogyan van. A többi ember azonban észre sem veszi, amit ébren tesz, ugyanúgy, ahogy elfelejti amit alva.” [B1]
Láthatjuk, hogy a megismerés feltétele nem a puszta tapasztalat, mivel a tapasztalás csak a dolgok felszínét érinti. Ezt már Xenophanész is így gondolhatta, akit minden bizonnyal ismert Hérakleitosz hiszen hivatkozik rá. Xenophanész így szól erről: “Nem tártak fel az istenek ám mindent elejében; csak kutatás által lel idővel jobbat az ember.” [B18] Illetve “Senki sem tud bizonyost és senki se lesz, aki tudva értse az isteneket s - amiről itt szólok - a Mindent: mert ha a teljességre el is érne szavával, ő maga sem tudná - hisz mindenen ott van a látszat.” [B34] Tehát a természet megismerhető, eleget téve az érthetőségi kritériumnak, azonban nem a puszta tapasztaláson keresztül. A tapasztalás csak a megismerés kezdete, ezért mondja Hérakleitosz, hogy “Amennyiről látás, hallás, megismerés van, azt én mind többre tartom.” [B55]. Azonban, ha az értelem nem korrigálja ezeket az észleleteket, akkor félrevezetik az igazságot illetően. “Rossz tanújuk az embereknek a szemük és a fülük, ha barbár lelkük van.” [B107]
Ezt tükrözi a B56-os számú töredék, ahol az értelem nélküli emberek egyik hibájaként rója fel Hérakleitosz, hogy pont érelmetlenségük miatt élnek tévedésben még a láthatóra nézve is. Ugyanis Hérakleitosz felfogásában az emberek feladata az lenne, hogy felfedjék és megértsék a világ természetét irányító törvényszerűséget, amít ő a logosz fogalmában egyesít. De miután ez az álandóan változó jelenségvilág mögött található, s ezáltal nem jelenik meg az érzékszerveknek, csak az értelemnek, az emberek nem képesek felfogni azt. Hogy a természeti törvények valójában a fenomenális világ mögött rejtőznek, a B54-es fragmentumában erősíti meg: “Láthatatlan illeszkedés, a láthatónál erősebb.” (Lásd még B93, B86) [38] Ezeket a természeti törvényeket azonban csak az értelem feddheti fel, mint azt G.S. Kirk is állítja:
“The great majority fails to recognize this truth, which is ‘common’, that is, both valid for all things and accessible for all men, if only they use their observation and understanding and not fabricate a private and deceptive intelligence.” [39]
B) Az ‘Objektiválás kritériumának’ felmutatása
A természetet irányító törvényszerűséget nagyon nehéz felismerni, s nem pusztán azért mert nem nyílvánul meg közvetlenül, hanem azért mert az állandóan változó fenomenális világ elrejti igaz természetét. A megismerésre törekvő bölcsnek a lehetetlennel kell megbírkóznia. “Ha az ember nem reméli a nem remélhetőt, kitalálni nem fogja, mert nehezen kitalálható és hozzáférhető.” [B18] Éppen ezért az embernek felül kell emelkedni a sokszínűség világán, hogy az állandóan változó mögött fellelje a változatlant. Ez az elfordulás az amely ráébreszti az igaz ismeretet keresőt arra, hogy elfordulva a partikularitások világától, az egyedi jelenségek szemléletétől magával az általánossal foglalkozzon. Platón példájával élve:
“Beszéljünk tehát, ahogy illő, s minthogy neked is úgy tetszik, a mesterekről; mert minek is beszélnénk azokról, akik csak kontár módon ütik bele orrukat a filozófiába. Amazok viszont kora ifjúságuktól fogva még az utat sem tudják a piacra, sem azt merre van a törvényszék vagy a tanács háza, vagy a város egyéb gyülekező helye; /.../Arról pedig, hogy nemes vagy nemtelen származású valamelyik városbeli, /.../ még kevésbé van tudomása a bölcsnek, mint arról -ahogy mondják- hány csepp van a tengerben. Sőt még csak azt sem tudja, hogy mindezt nem tudja; mert nem a jóhíre érdekében tartja távol magát mindezektől, hanem mert csak a teste lakik és él otthon a városban, a lelke azonban kevésbé, sőt semmibe veszi mindezt, s megvetve, Pindarosz szerint, a mindenségben lebeg, megméri mélyét és felszínét a földnek, a csillagok törvényeit fürkészi odafönn az égen, s a világegyetem létezőinek természetét kutatja teljes egészben mindenütt, de semmi olyasmihez, ami a közelben van nem ereszkedik le. /.../ Találó ez a gúny mindazokra is, aki a filozófiába merülve töltik életüket. Mert az efféle valósággal észre sem veszi közelijét, szomszédját, s nem csak nem tudja róla mit cselekszik, de szinte még azt sem, hogy vajon ember-e vagy valami másfajta lény; azt azonban, hogy mi is voltaképp az ember, s hogy az ilyen teremtménynek miként illik cselekednie és szenvednie, mint a többieknek -azt viszont kutatja és igencsak fáradozik benne, hogy kifürkéssze.” [40]
A filozófus nem az egyes, megismételhetetlen jelenségeket vizsgálja, hanem az általánost, azt “ami mindenekben közös” [B114]. Ezért mondja Hérakleitosz: “[Ezért] ahhoz kell igazodni, ami közös. De bár a logosz közös, úgy él a sok ember mintha külön gondolkodása volna.” [B2] Ezek a fragmentumok bizonyára meglepőek, hiszen jól tudjuk, hogy Hérakleitosz mennyire a demokrácia ellensége volt [41] , így furcsának tűnik, hogy pont ő hivatkozik valami olyasmire, ami nem pusztán a keveseket, hanem mindenkit érint. Ezekben a fragmentumokban, Schrödingerrel együtt az objektiválásra való törekvést látom. Hiszen a valóság egyetlen kritériuma a közösség. Ha két ember ugyanazt a dolgot másmilyennek látja, akkor egyiküknek tévednie kell. Az adott kérdés eldöntésére egyetlen mód van, az pedig, hogy minél több ember véleményét kérem ki a dologról. A közös tapasztalás tehát az, ami megerősíthet bármilyen elméletet. De mint mondottuk annak a megítélésében is ez lehet a döntő, hogy mi valós, s mi nem. Ezt támasztja alá a következő két fragmentum: “Az ébrenlevőknek egy és közös a világuk [az alvóknak mindegyike pedig] külön [világba lép].” [B89] “Nem kell alvók módjára tenni és beszélni.” [B73] Mindkét fragmentum ismeretelméleti jellegű, hiszen az álomban levő ember számára is létezik tapasztalati valóság, azonban az egyetlen kritérium aminek alapján az kevésbe tekinthető valósnak, hogy nem közös.
Tehát a ‘közös’-ség, mint kritérium egyrészt az objektiválhatóságra vonatkozik, másrészt az egyedivel szemben álló valóban létezőre, az általánosra.
Az eddigieket összefoglalva: Hérakleitosz számára a természetet irányító törvények az egyedi fenomenális jelenségek mögött húzódnak meg. Ezek felfedése csak a tapasztalatot korrigáló értelem segítségével történhet. Ilyen módon nem az egyedi jelenségekben fedezhető fel, hanem az egyedi jelenségekből absztrahált módon. De nem indukción keresztül, hanem valamiféle isteni kegyből bekövetkező belátás által. Mindezek értelmében, az általánossal való foglalatosság határozza meg, a preszókratikus bölcs tevékenységét. Ez az ami a korai görög bölcseletben, és a mai tudományos módszerben egyaránt közös. Azonban itt még a ‘tudománynak’ nincsenek meg azok az annyira nyilvánvaló konnotációi, amelyek a modern tudományfelfogást összekapcsolják a hétköznapi gyakorlat életével; az ilyenfajta görög tudás inkább majd a tekhné fogalmában tömörül. Igaz, hogy Arisztotelésznél találunk példát Thalész kapcsán arra, hogy az elmélkedő életvitel összeköthető a gyakorlati élettel, azonban ezt a lehetőséget a preszókratikus bölcs céljaként még maga zárja ki:
“...a milétoszi Thalész esete... Midőn ugyanis szegénysége miatt folyton azt hányták a szemére, hogy bölcsessége semmi hasznot nem hajt neki, kiszámította, mint mondják, csillagászati úton, hogy bő olajtermés lesz, s bár kevés pénzzel rendelkezett, még télen valamennyi milétoszi és chioszi olajsajtolóra foglalót adott, s olcsón kibérelte őket, mivel senki sem ígért többet; mikor aztán elérkezett az olajsajtolás ideje, egyszerre és hirtelen nagy kereslet támadt, s ekkor ő olyan áron adta az övéit bérbe, ahogyan akarta, s így sok pénzt harácsolva össze, bebizonyította, hogy könnyű megvagyonosodniuk a bölcselőknek, ha éppen akarnak; csakhogy nem ez ám az ő céljuk!” [42]
Nem a tömegtől való elfordulásban van a szakadás lényege, hanem maga a dolog természete kényszeríti ki a törést: hiszen a filozófia is a mindennapi tapasztalásból építi ki különös világát, azonban ez a rejtett ismeret az, ami miatt a bölcs a mindennapi tapasztalás világától elfordulni kényszerül. Sőt a tömeg kényszeríti arra: “...hiszen ők voltak, akik Hermodóroszt, köztük a legderakabb embert számkivetésbe küldötték, mondván: közöttünk egy se legyen derekabb, vagy pedig, ha másképp már nem lehet, másutt és mások között.” [B121]
A preszókratikus bölcs célja tehát a puszta megismerés, a tiszta teória; az önmagáért való szemlélődés boldogsága.“Mert egy a bölcs dolog: felfogni az értelmet, amely kormányoz, áthatva mindenen mindent.” [B41] A preszókratikus bölcset ez az érdeknélküliség különbözteti meg a modern természettudóstól, s ez távolítja el a tevékeny élet hétköznapi haszonelvüségétől. Hérakleitosz szavaival szólva:“Józanság a legnagyobb érdem, és bölcsesség a természetre hallgatva igazat mondani és cselekedni.” [B112]
Top
Felhasznált Irodalom:
- Bertrand Russelll: A nyugati filozófia története [Göncöl kiadó, Budapest 1994]
- Frederick Copleston: A History of Philosophy [Image Books, New York 1962]
- Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése [Szent István Társulat, Budapest 1991]
- G.W.F. Hegel: Előadások a filozófia történetéről [Akadémia, Budapest 1958]
- Francis MacDonald Cornford: Principium Sapientiae. The Origins of Greek Philosophical Thought [Cambridge University Press 1952]
- John Burnet: Early Greek Philosophy [A.&C. Black, London 1920]
- Johnathan Barnes: The Presocratic Philosophers [Routledge, London 1993]
- G.S. Kirk & J.E. Raven: The Presocratic Philosophers [Cambridge University Press, 1957]
- Erwin Schrödinger: A természettudományos világkép sajátosságai [in Válogatott Tanulmányok; Gondolat, Budapest 1970]
- Arisztotelész: Metafizika [Hatágú Síp, Budapest 1992]
- Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika [Európa, Budapest 1987]
- Arisztotelész: Politika [Gondolat, Budapest 1984]
- Platón: Phaidón, Theaitétosz, Protagórasz [in PÖM; Európa, Budapest 1984]
- Görög Gondolkodók I-II [Kossuth, Budapest 1992]
- Ókori Lexikon [Könyvértékesítő Vállalat, Budapest 1985]
Top
Lábjegyzetek
[1] Gondolok itt John Burnet alább tárgyalandó gondolataira.
[2] S.J. Frederick Copleston: A History of Philosophy; [Image Books, New York 1962] Vol.I, Part I. - Chapter II (The Cradle of Western Thought: Ionia). p.35.
[3] Itt elsősorban Moses I. Finley: ‘Odüsszeusz világa’ című munkájára gondolok.
[4] Kítűnő rekonstrukcióját találhatjuk ennek a korai világképnek, G.S. Kirk és J.E. Raven: ‘The Presocratic Philosophers’ című munkájában, ami rendkívül széles forrásanyag feldolgozásával készült el. [Cambridge University Press, 1957] 8-48.old.
[5] Bertrand Russell: A nyugati filozófia története [Göncöl Kiadó, Budapest 1994] I.Rész I.fejezet 29.old.
[6] Uo. Chapter II. p.34.
[7] Uo. Introduction. p.25.
[8] Ernst Mach: Népszerű tanulmányai [3.kiadás, J.A. Barth, 1903 - XVII.sz. cikk] Én az idézetet, Erwin Schrödinger: ‘A természettudományos világkép sajátosságai’ című munkájából idéztem. [in Schrödinger: Válogatott Tanulmányok [Gondolat, Budapest 1970] 222.old.]
[9] Arisztotelész: Metafizika I. könyv 983b [Halasy-Nagy József ford; Hatágú Síp, Budapest 1992] 42.old.
[10] Lásd Xenophanész B11, 12, 14, 15, 16.
[11] Lásd Xenophanész B23, 24, 25, 26, 30 és B18, illetve B34, amelyekről részletesebben lesz szó.
[12] Bertrand Russell: A nyugati filozófia története [Göncöl Kiadó, Budapest 1994] I.Rész I.fejezet 34.old.
[13] peri fusewV istoria - Platón: Phaidón 96a , melyet Kerényi Grácia fordít így.
[14] Francis Macdonald Cornford: Principium Sapientie (aláhúzások általam) [in The Origins of Greek Philosophical Thought; Cambridge University Press, 1952] 10.old.
[15] Erwin Schrödinger: A természettudományos világkép sajátosságai, in: E. S. Válogatott tanulmányok [Gondolat, Budapest 1970] 229-230.old.
[16] John Burnet: Early Greek Philosophy [A.&C. Black, London 1920] p. 9.
[17] Utalva itt Hegelnek arra a figyelmeztetésére, melyszerint: “Csak egy féltucat idézetünk van az egész ó-ioniai filozófiáról; ez pedig könnyű stúdium. A tudákosság ugyan a régiekkel kevélykedik legjobban; de amiről az ember a legkevesebbet tud, abban lehet a legtudósabb.” - Előadások a filozófia történetéről; [Akadémia, Budapest 1958] I. 145.old
[18] Uo. Chapter II. p.36.
[19] (Francis Macdonald Cornford: Principium Sapientie, 11.old)
[20] Thalész, Pittakosz, Biasz, Szólon, Kleobulosz, Müszón, Khilón
[21] Hegel: Előadások a filozófia történetéről [Szemere Samu ford; Akadémia, Budapest 1958] I. 134.old.
[22] Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika - 1139b [Szabó Miklós ford; Európa, Budapest 1987]
[23] Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika 1141a [Szabó Miklós ford, Európa, Budapest 1987]
[24] J. Barnes: The Presocratic Philosophers [Routledge, London 1993] Ch. III. Science and Speculation p.46.
[25] J. Barnes: The Presocratic Philosophers [Routledge, London 1993] Ch. III. p.48-49.
[26] Erre Russell hívja fel a figyelmet; in ‘A nyugati filozófia története’ 47.oldal
[27] Bertrand Russell: A nyugati filozófia története [Göncöl Kiadó, Budapest 1994] I.Rész IV. fejezet 52.old
[28] J. Barnes: The Presocratic Philosophers [Routledge, London 1993] Ch.III. Science and Speculation p.49.
[29] Uo. II.fejezet 229.oldal.
[30] Uo. I. fejezet. 38.oldal.
[31] Diogenész Laertiosz: A neves filozófusok élete. II. 22.
[32] Nyíri Tamás: A Filozófiai Gondolkodás Fejlődése [Szent István Társulat, Budapest 1991] 39.old.
[33] B5, B14, B15, B23, B28, B32, B63, B78, B79, B82-83, B86, B92, B93, (B98), B102, B114, (B125)
[34] G.S. Kirk and J.E. Raven: The Presocratic Philosophers [Cambridge University Press, 1957] 212.old.
[35] Lásd még Schrödinger: “Hogy a hadüzenet a babonának és a kisértethitnek s a természet megértésének őszinte óhaja nem rendítette meg az iránta érzett tiszteletet, sőt isteni volta a mély hódolat érzését váltotta ki, azzal kapcsolatban szeretnék Xenophanészra emlékeztetni.” U.o. 230.old.
[36] Hérakleitosz töredékei Kerényi Károly fordításában, in Görög Gondolkodók 1. [Kossuth, Budapest 1992]
[37] G.S. Kirk and J.S. Raven: The Presocratic Philosophers. “The real constitution of things is accustomed to hide itself.” [Cambridge University Press, 1957] 193. old.
[38] B93: Az Úr akié a jóshely Delphoiban nem mond ki semmit, nem rejt el semmit, hanem jelez. | B86: De a legtöbb az isteni kinyilatkoztatásokból hihetetlensége által elfut az emberek elől, hogy ne értsék meg.
[39] G.S. Kirk & J.E. Raven: The Presocratic Philosophers [Cambridge University Press, 1957] 188.old.
[41] Platón: Theaitétosz 173d-174b [Kárpáti Csilla ford. in PÖM II., Európa, Budapest 1984]
[41] “Érdemes volna az epheszosziaknak, akik felserdültek, felakasztani magukat mindnyájuknak, és a serdületlenekre hagyni városukat, hiszen ők voltak, akik Hermodóroszt, köztük a legderekabb embert számkivetésbe küldötték, mondván: közöttünk egy se legyen legderekabb, vagy pedig, ha másként nem már nem lehet, másutt és mások között” [B121]
[42] Arisztotelész: Politika 1259a [Szabó Miklós ford. Gondolat, Budapest 1984] 90-91.old.
Top
|
Word formátumban [« word ] |
» Filozófia - A 'Természet tudománya' Hérakleitosz töredékeiben